Verenigingswerk in coronatijd: de week van 11 mei

18-5-2020

De afgelopen weken hebben we ons keihard ingezet om als branche gehoord en gezien te worden. Dat is niet eenvoudig, maar al onze inspanningen, waaronder de brief aan Staatsecretaris Keijzer waarover je kon lezen in ons vorige weekverslag, resulteerden deze week in een afspraak in Den Haag. Riemer Rijpkema, als vertegenwoordiger namens het Eventplatform, VVEM, als vertegenwoordiger voor met name de buitenevenementensector en festivals, NOC NSF, BUMA STEMRA en vertegenwoordigers namens de cultuursector, zaten vorige week aan tafel met Staatssecretaris Mona Keijzer, Minister Ingrid van Engelshoven en Minister Hugo de Jonge.
 
Het gesprek vroeg om veel voorbereiding: zo hebben we een notitie aangeleverd opdat bewindslieden zich nogmaals konden inlezen. In deze notitie hebben we een beeld geschetst van de impact van het coronavirus op de branche. Daarnaast hebben we in de notitie onze doelen nauwkeurig uitgewerkt. We hebben sterk ingezet op het verlengen van de huidige steunmaatregelen en het ontwikkelen van nieuwe protocollen waarbij het aantoonbaar kunnen beheersen van de gezondheidsrisico's en veiligheid binnen de richtlijnen RIVM centraal staan en waarbij de aantallen niet meer centraal staan. Voor deze notitie hebben we samen met Eventplatform ook een overzicht samengesteld van alle relevante SBI codes voor de evenementenbranche.
 
Nog een opsteker deze week was de brief van voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhof aan de Tweede Kamer. CLC-VECTA heeft langdurig en intensief gelobbyd om de SBI-code 7311 Reclamebureaus (waar de standbouw onder valt) toegevoegd te krijgen als zwaar getroffen sector die in aanmerking komt voor steunmaatregelen als de TOGS. Jacco Vonhof benoemt standbouw als 1 van de 8 sectoren waarvoor niet uit te leggen is dat zij vooralsnog geen gebruik hebben kunnen maken van de TOGS en vraagt de Kamer aandacht hiervoor.    
 
Ook deze week lieten verschillende CLC-VECTA leden zich zien en horen in de media. Zo vertelt CEO Paul Riemens in een interview met het FD dat de RAI Amsterdam weg wil uit de 'evenementenhoek' van coronamaatregelen en dat beurzen prima kunnen worden georganiseerd. Ook directeur Jeroen Dona van de Brabanthallen is volgens het Brabants Dagblad positief ingesteld: ‘De Brabanthallen is klaar om bezoekers te ontvangen’. Hank Hagoort, eigenaar van standbouwbedrijf Standcraft legt aan de Volkskrant en in een interview met Astrid Joosten op NPO 1 Radio uit hoe hij zijn bedrijf omdoopte tot de 1,5 meter expert. Eigenaar Jan Dirk Vis van Jan Vis Entertainment vertelt in een interview met het AD over de gevolgen van de coronacrisis en alternatieven voor optredens.
 
Een belangrijk pijnpunt in onze branche is de richtlijn pakketreizen; de vergaande verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van incentiveorganisatoren bij overmacht was vanaf het moment van invoering al een heet hangijzer, maar de coronacrisis heeft nu nog zichtbaarder gemaakt hoe groot de problemen zijn die hierdoor ontstaan. Vanwege een op handen zijnde evaluatie over de richtlijn hebben we intensief overleg gehad met de VVKR (Vereniging Van Kleinschalige Reisorganisaties) over de preciezen knelpunten en mogelijke oplossingen c.q. aanpassingsmogelijkheden van de richtlijn. Vandaag gaan we hierover in overleg met meerdere belanghebbende organisaties samenwerkend in Gastvrij Nederland.
 
Op 6 mei heeft het Eventplatform het protocol voor zakelijke bijeenkomsten gepubliceerd. Momenteel zijn we druk bezig met het inventariseren van de feedback op dit protocol. Zodra de feedback van de overheid ook binnen is, gaan we aan de slag met een versie 2.0. We gaan, op veler verzoek, dan ook een Engelse vertaling publiceren.
 
Daarnaast hebben we afgelopen veel vragen gehad over wat nu wél en niet mag per 1 juni en 1 juli. Dat is helaas nog niet zo eenvoudig vanwege verschillende noodverordeningen, de looptijd van deze noodverordeningen en verschillend gebruik van definities. We hebben verschillende belangorganen (waar we als vereniging bij zijn aangesloten) opgeroepen om hier meer duidelijkheid over te verschaffen en hopen snel met een duidelijk antwoord te kunnen komen.
 
Een ander actiepunt op onze lijst was de optimalisering van uniforme algemene voorwaarden voor zowel artiestenbureaus als tentoonstellingsbedrijven. Met de kennis van nu ten aanzien van overmacht, annuleringen en wijzigingen, werkt onze juridisch partner DVAN een voorstel uit waarin zij aanpassingen voorstellen die de positie van onze leden in de toekomst kan versterken. Komende week ontvangen de leden hiertoe het voorstel.  
 
Zoals elke week hebben we ook deze week een nieuwe podcast toegevoegd. Deze week was de beurt aan Bob van der Kolk, directeur van artiesten & evenementenbedrijf BURO2010 in Almere. Bob vertelt in de podcast over een koerswijziging naar de digitalisering van totaalaanbod, het nieuwe verdienmodel van online optredens en het voortbestaan van live entertainment.
 
Afgelopen vrijdag heeft CLC-VECTA een bijdrage geleverd aan de webinar georganiseerd door Congresregio Twente over zakelijke bijeenkomsten en het 1,5 meter protocol. Dineke heeft aan de bijna 100 deelnemers vragen beantwoord over het protocol en wat het protocol nu precies betekent ten aanzien van wat wel en niet mag.  
 
Het initiatief www.wijhelpengraag.nu heeft ook deze week weer geleid tot leden die hieraan mee gaan doen. De radiospot van www.wijhelpengraag.nu nog tot 20 mei te horen op New Business Radio.
 
En dan nog meer positief nieuws: sinds deze week zijn we druk bezig geweest met de voorbereidingen van een aantal bijeenkomsten, zoals de verplaatste RI&E training samen met preferred supplier ArboNed, maar ook onze Algemene Leden Vergadering. Uiteraard zullen bij alle toekomstige bijeenkomsten de aanbevelingen van het  1,5 meter protocol in acht worden genomen. Daarover binnenkort meer!
 

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers