AMEX Meetings Forecast: Meer meetings in 2012

12-12-2011

De trends voor 2012: Dichter bij huis, vollere programma's en groener

De vraag naar bijeenkomsten lijkt wereldwijd te groeien in 2012, volgens het recente onderzoek onder meeting experts, waaronder planners, inkopers en leveranciers over de hele wereld, uitgevoerd door American Express Meetings & Events.

Van de ondervraagde meeting planners ziet 42% van de Noord-Amerikaanse, 50% van de Latijns-Amerikaanse, 51% van de Europese en 57% van de Aziatische respondenten tekenen van een verhoogde activiteit van hun klanten. Bovendien, 60% van de leveranciers verwacht ook dat het aantal geplande meetings zal toenemen.

Er worden hogere reis- en vergaderkosten verwacht, waardoor het voor bedrijven noodzaak wordt om zich te concentreren op het vinden van de juiste balans tussen kosteneffectiviteit en het effect van de totaalervaring bij de keuze van locaties. Deze en andere conclusies komen uit het allereerste American Express Meetings & Events Meetings 2012 Forecast, dat tijdens de EIBTM in Barcelona gelanceerd werd.

"In veel gevallen zijn de uitgaven voor meetings en events een indicator van hoe naar buiten gerichte organisaties in contact treden met hun klanten en prospects, en goed georganiseerde meetings en events kunnen belangrijke generatoren van nieuwe business en groei voor organisaties zijn", zegt Issa Jouaneh, Vice President en General Manager van American Express Meetings & Events. "Zelfs in het perspectief van de economische onzekerheid, lijken stakeholders in de meeting industrie voorzichtig optimistisch te zijn als een toename van vraag naar diensten en accommodaties constateren bij boekers. We hopen dat ons trends en forecast report meeting professionals en executives helpt om hun weg te vinden in dit landschap om strategisch richting te kiezen en te investeren in effectieve meetings. "

Global Meetings in 2012
Inzichten van zowel meeting planners als hoteliers wereldwijd leveren een aantal kenmerken voor meetings en events op voor het komende jaar, die bedrijven en organisaties kunnen gebruiken om het maximale rendement op de investering van iedere bijeenkomst te verkrijgen. Bedrijven blijven meetings ondersteunen en zullen naar verwachting het totale meeting budget verhogen, terwijl de uitgaven voor individuele bijeenkomsten naar verwachting zullen afnemen of gelijk blijven ten opzichte van 2011. Volgens de enquête verwacht een derde van de ondervraagde hoteliers afnemende budgetten per individuele bijeenkomst, terwijl slechts 7% een toename verwacht.

Mondiale meeting trends in 2012:

  • Korter en Kleiner: Het aantal deelnemers per bijeenkomst zal waarschijnlijk afnemen, evenals het aantal dagen, volgens respectievelijk 40% en 33% van de toeleveranciers. Deze trend wordt gevoed door de vraag om meer te doen met minder, omdat bedrijven verwachten een groter aantal meetings te plannen.
  • Dichter bij huis: Leveranciers geven aan dat planners hun bijeenkomsten dichter bij het bedrijf willen organiseren, 53% van hun klanten vragen meer om lokale bijeenkomsten. Dit is waarschijnlijk ook gekoppeld aan de inspanning om de kosten per meeting laag te houden.
  • Een voller programma: De focus op de inhoud van de meeting is groter en belangrijker dan ook tevoren. Leveranciers verwachten dat meer incentives daardoor gemengd zullen worden met business gerichte content. 47% van de klanten is van plan om meetings en incentives te combineren.
  • Meer Groen: Leveranciers merkten op dat 47% van de meeting klanten concrete 'groene' verzoeken of eisen neerleggen voor hun evenementen. Meeting planners bevestigen deze trend; 73% geeft aan dat opdrachtgevers steeds meer interesse tonen in de rapportage van groene maatregelen. Het is echter nog niet van invloed op de uiteindelijke keuze voor de locatie.
  • Locatie Selectie: De Meetings Forecast signaleert een verschuiving van boekingen die weggaan van luxe of resort locaties. Uitzondering hierop vormen Asia Pacific en Latijns-Amerika.

"Bedrijven blijven opereren in een kostenbewuste omgeving, ondanks een groeiende behoefte aan meetings. Dit maakt het belangrijk voor meeting professionals om te zoeken naar manieren om de bestedingen en effectiviteit te optimaliseren," vervolgt Jouaneh. "Echter, bestedingen optimaliseren betekent niet alleen weten waar geld wordt uitgegeven, maar weten wanneer je moet uitgeven. Het evalueren van elke vergadering en haar doelen is essentieel voor het leveren van de sterkste, meest effectieve meeting met de hoogst mogelijke return on investment en beleving, ongeacht of het nu om een (interne) virtuele meeting of een face-to-face klanten evenement gaat. "

Europa
De meeting markt in Europa kan gevolgen ervaren in de groei volgend jaar als gevolg van de onzekere economische vooruitzichten. Ondanks dit, is op dit moment de verwachting dat meetings op een positieve spoor zitten, in lijn met de wereldwijde trends.

2012 Europe - Planner verwachtingen:

  • Aantal te verwachten bijeenkomsten: 75% verwacht evenveel of meer in termen van het aantal gehouden events.
  • Aantal deelnemers per vergadering: 26% verwacht dat het aantal deelnemers zal dalen, terwijl 53% verwacht dat het ongeveer gelijk blijft.
  • Meeting locaties: 62% boekt in primaire/grote steden, 12% in secundaire steden, 26% verschuift boekingen van primaire steden naar de tweede-echalon steden.
  • Lead time: 43% verwacht kortere doorlooptijden voor het plannen van meeting, terwijl 11% verwacht dat de leadtijden langer zullen worden

Noord-Amerika
De Noord-Amerikaanse meeting markt is vrij robuust gebleken in 2011 en zal naar verwachting in 2012 gaan groeien, volgens de planner survey resultaten van Maxvantage, de strategische alliantie tussen American Express Meetings & Events en Maritz Travel in de regio. Deze markt blijft vooroplopen in het zoeken naar nieuwe manieren om meeting uitgaven en het rendement op de totaalbeleving te optimaliseren (return on experience). Het aantal vergaderingen zal naar verwachting blijven toenemen, waarbij respondenten wel bewust negatieve pr over buitensporige uitgaven proberen te vermijden.

Bron: CongresWereld

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers