Bijeenkomst of evenement geannuleerd? Btw terug!

19-3-2020

Door de coronacrisis zijn veel bijeenkomsten en evenementen geannuleerd. Je kunt als ondernemer bij een annulering van je klant de financiële schade beperken door btw terug te vragen. BDO heeft de relevante btw-gevolgen voor annuleringen op een rij gezet, waarbij onderscheid is gemaakt tussen drie situaties. Voor reisbureaus (die op eigen naam reizen verkopen) geldt een afzonderlijke regeling:
 

1. De klant krijgt het volledig betaalde bedrag terug

Wanneer de klant het volledig betaalde bedrag terugkrijgt, en jij hebt de btw die in dat bedrag is inbegrepen al voldaan, dan kun je dat btw-bedrag terugvragen. Let er wel op dat hier voorwaarden aan verbonden zijn. BDO adviseert een creditfactuur uit te reiken, in het geval er al gefactureerd is. Daarnaast adviseert BDO om in zakelijke relaties eerst zeker te zijn dat de btw niet (deels) in aftrek is gebracht, voordat je het in de vergoeding begrepen btw-bedrag terugvraagt. 

2. De klant moet een deel van de overeengekomen vergoeding betalen
Geef je de klant een deel van het bedrag dat hij al betaald heeft terug, dan geldt voor dat deel hetzelfde als hierboven besproken bij volledige teruggave. 

Blijft de klant het reeds betaalde bedrag verschuldigd, of breng je nog een extra bedrag aan je klant in rekening wegens de annulering? Dan is het belangrijk om voor de btw te bepalen of het bedrag dat de klant heeft betaald geldt als schadevergoeding of als vergoeding voor de prestatie waarop de klant wel recht had, maar niet heeft afgenomen. Is er sprake van een schadevergoeding, dan is het bedrag dat de klant betaalt een bedrag zonder btw. Je kunt alsnog onder voorwaarden de btw terugvragen als je die al hebt voldaan. 

Is sprake van een recht op een prestatie die de klant niet heeft afgenomen? Dan is er wel btw verschuldigd over de vergoeding die de klant betaalt. In dat geval adviseert BDO om samen met een btw-specialist te kijken naar deze situatie.
 

3. De klant moet de gehele vergoeding betalen

Wanneer de klant de gehele vergoeding moet betalen, dien je je hier ook af te vragen of het gaat om een onbelaste schadevergoeding, of een btw-belaste vergoeding die betaald is voor het recht op een prestatie. Het is belangrijk om van geval tot geval de btw-gevolgen vast te stellen. Afstemming met de Belastingdienst kan hierbij nodig zijn. In de rechtspraak is het feit dat de klant het totale bedrag moet betalen een omstandigheid die met zich brengt dat eerder tot belastbaarheid wordt geconcludeerd. 
 

Wat te doen bij annuleringen?

Annuleringen zijn vervelend, het is mogelijk de financiële schade te beperken. Wanneer je met annuleringen te maken hebt, raadt BDO aan om contact te zoeken met een van hun btw-adviseurs. 
Wanneer je van plan bent je beleid rondom annuleringen aan te passen in deze tijd kijkt BDO graag met je mee. BDO heeft een thema-pagina ingericht voor ondernemers tijdens de coronacrisis.

Bron: BDO
 

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers