Hoe maak je je congres aantrekkelijk voor Generatie Y deelnemers?

08-8-2012

De meeting industrie is in sommige opzichten nog erg traditioneel ingesteld en er is nog te weinig kennis over wat de nieuwe generaties deelnemers verwachten van een congres. En in tijden waarin concurrentie toeneemt (zowel van andere congressen als andere content-bronnen) en het steeds lastiger wordt om tijd vrij te maken voor deelname aan bijeenkomsten, moet vaak gestreden worden om de gunst van de deelnemer.

En de laatste jaren heeft een nieuwe generatie deelnemers zich aan het front gemeld: De Millenial. Deze deelnemer gaat ook schuil onder de naam ‘Generatie Y' of kent benamingen als GenY, NextGen, C Generation, Bridgers, NeXters, Generation Dot-com of EchoBoomers. Maar hoe ze ook genoemd worden, het betreft de generatie die geboren is tussen 1979 en 1994 (de 18-30-jarigen dus). Zij vormen wereldwijd een groep van meer dan 70 miljoen personen en het onderzoek ‘Understanding the EchoBoomers' dicht deze groep een ‘buying power' van maar liefst 100 miljard dollar toe (ca. 80 miljard euro).

De Professional Convention Management Association (PCMA) Education Foundation, die het grootste onderzoek onder millenial deelnemers initieerde, geeft aan dat er vernieuwing nodig is om meetings en congressen ook in de toekomst te kunnen laten voortbestaan.

Het onderzoek geeft een beeld van wat organisatoren kunnen doen om Generatie Y deelnemers naar hun congressen te trekken. De deelnemers werd gevraagd naar hun persoonlijke voorkeuren en verwachtingen bij deelname aan bijeenkomsten, hun individuele kenmerken mbt meetings/events, hun motivatoren om deel te nemen en hun voorkeurs kanalen en methoden om te communiceren.

Millennials op je congres krijgen

  • Nr. 1 afhaker - old school meetings. Het onderzoek dat uitgevoerd werd onder 2.000 personen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar, toonde aan dat traditionele (old-school) bijeenkomsten het belangrijkste ‘afweermiddel' zijn om jongere deelnemers te trekken. "Het is een must om eenzijdige lezingen (zenden) en simpele PowerPointpresentaties niet meer toe te staan om de nieuwe generatie deelnemers tevreden te kunnen stellen, "geeft het onderzoeksteam aan. "Als je de Millenial een inspirerend en fun evenement voorschotelt worden ze gemotiveerd en zullen ze komen."
  • Biedt ze persoonlijke effectiviteit. Als je kan aantonen wat de toegevoegde waarde is voor hen (What's in it for me) , zullen ze deelnemen. Maar liefst 86% gaf ‘job opportunities' op als nummer 1 reden om aan een congres of event deel te nemen. Daarnaast kunnen zaken als sollicitatiemogelijkheden,(studie-)beurzen en carrière coaching hen triggeren.
  • Maak leren leuk. Niet minder dan 93% van de Millenials zoekt een goede mix van educatie en entertainment. Ze zijn erg visueel ingesteld en zijn opgegroeid met games. Zoek manieren om leren een interactieve en boeiende ervaring te laten zijn. Meer dan 50% zit niet te wachten op traditionele lezingen/presentaties.
  • Millennials willen korte, eenvoudige en gestructureerde meetings, maak de keuzes voor hen.
    Integreer techniek en zorg voor ‘verbinding' (in de online betekenis). Voor de nieuwe generatie is internet een vanzelfsprekend onderdeel van het congres . Ze verwachten (gratis) Wifi op de bijeenkomsten waar ze aan deelnemen. Op steeds meer (openbare) plekken is Wifi gratis beschikbaar, dus waarom niet ook op hun congressen! Andere technologie die ze graag toegepast zien is goed gebruik van visuele effecten in presentaties, interactieve games en gebruik van techniek voor team building.
  • Ken je doelgroep. Generatie Y is niet over één kam te scheren. De oudste en jongste binnen de generatie hebben andere interesses. Zo hebben de oudere Millenials minder interesse in is sociale activiteiten maar juist meer in geestelijke uitdagingen. Enkele verschillen per leeftijdsgroep binnen de generatie (18-20, 21-24 en 25-30 jarigen).
  • De jongste groep waardeert structuur, gebruikt liever sms-achtige tools dan email en ziet het liefst zo min mogelijk pauzes, zodat de meeting sneller afgelopen is. Facebook en Twitter zijn de favoriete communicatiekanalen, LinkedIn is het minst populair. Duurzaam is voor deze groep minder van belang.
  • De middengroep (21 t/m 24) geeft de voorkeur aan team building, keynote speakers, talkshow achtige settings en verkiest evenementen waar ze persoonlijk beter van kunnen worden. Net als de andere groepen is face-to-face de favoriete manier van communiceren en LinkedIn de minst populaire.
  • De oudste groep wil graag geestelijk uitgedaagd worden en gaat de discussie graag aan met gelijkgestemden in breakout sessies. Ze prefereren online communicatie (Twitter is het minst populair) en zijn wel geinteresseerd in lezingen en interactieve games.

Je kan het volledige PCMA Education Foundation rapport, "What the Millennial Generation Prefers in Their Meetings, Conventions and Events" gratis downloaden. Het bevat veel meer details die je inzicht geven in deze doelgroep.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers