MKB blijft achter met mobiel ondernemen

06-10-2012

80 procent van de ondernemers heeft géén mobiele strategie
Mobiel internet groeit hard in Nederland. Verwacht wordt dat over vijf jaar de bestedingen via smartphones ruim een miljard euro bedragen. Toch ontbreekt het veel mkb'ers aan een plan rondom mobiel ondernemen. Grijp je kans, zorg dat je onderdeel wordt van deze groeimarkt! De verwachtingen over de groei van mobile commerce zijn hooggespannen. De bestedingen via smartphone zullen over vijf jaar uitkomen op één miljard.

16 procent heeft mobiele strategie
Toch staat mobiel ondernemen niet hoog op de agenda binnen het mkb, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Forrester, in opdracht van het ING Economisch Bureau. 80 procent van de ondernemers houdt zich helemaal niet bezig met mobiel ondernemen. Slechts 16 procent heeft wél een mobiele strategie. Van hen heeft meer dan de helft (55 procent) een website voor de smartphone. 27 procent heeft een of meerdere apps ontwikkeld en 23 procent verkoopt producten of diensten via een mobiele website.

Ondernemers met smartphone
Hoewel ondernemers zich niet richten op de smartphones van hun klanten, zélf maken ze volop gebruik van hun smartphone. Driekwart van de ondernemers heeft een smartphone en 60 procent gebruikt het mobiel internet voor zakelijke doeleinden. De vijf populairste zakelijke apps zijn bankieren, LinkedIn, Twitter, Dropbox en Whatsapp, aldus het ING Economisch Bureau.

'Mobiel ondernemen heeft de toekomst'
Overigens zijn ondernemers het er wél over eens dat mobiel internet belangrijker wordt voor het eigen bedrijf. De helft van de ondernemers is het eens met de stelling 'mobiel ondernemen is de toekomst in Nederland'. Is mobiel ondernemen voor jou interessant? Onderzoek dat met onderstaande stappen.

  1. Onderzoek of er onder je klanten te behoefte leeft om je bedrijfsinformatie te raadplegen ongeacht waar ze zijn
  2. Vraag jezelf af of je meerwaarde kunt bieden aan je (potentiële) klanten door ze direct de meest actuele informatie over je bedrijf op hun smartphone aan te bieden
  3. Onderzoek of je concurrenten vindbaar zijn via mobiel internet. Nu ben je mogelijk nog één van de weinigen in je sector en kan het je geld opleveren

Een mobiele website
In principe is een mobiele website hetzelfde als een gewone website, maar dan geoptimaliseerd voor het gebruik op een smartphone. Natuurlijk kunnen je klanten ook gewoon je 'grote' website openen op hun mobiele telefoon, maar door een mobiele versie aan te bieden maak je de actie makkelijker en sneller. Wil je aan de slag? Let op de volgende zaken.

  • Je kunt ervoor kiezen je websitebouwer een mobiele versie van je website te laten maken. Hij is helemaal thuis in je website en zorgt dat je stijl gehandhaafd blijft. Zelf doen kan ook, er bestaan verschillende tools om een mobiele versie van je website te maken. Het kost weinig, maar het nadeel is dat hij minder mooi is dan een door een websitebouwer gemaakte site. Ook heb je minder opties
  • Gebruik geen flash of grote afbeeldingen. Comprimeer afbeeldingen om ze klein te houden en verklein grote blokken tekst. Niks zo irritant als een zware mobiele website die veel tijd en ruimte nodig heeft om te laden
  • Net zoals voor je 'grote' website, geldt ook voor een mobiele site: let op je SEO. Hoe beter je SEO is, hoe beter je te vinden bent. Bij Google Mobile speelt laadtijd ook mee in de plaats die je in de zoeklijst krijgt
  • Zorg dat je klanten in een klein aantal stappen tot een transactie kunnen komen. Houd formulieren kort en zorg dat er een click-to-call-functionaliteit op je website staat, zodat klanten meteen contact met je opnemen bij onduidelijkheden

Bron: MKB

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers