Sponsor50 goed voor 275 miljoen euro

09-2-2011

De 50 grootste sponsors van Nederland zijn samen goed voor 275 miljoen euro. Dat is een derde van het totale sponsorgeld in Nederland. Dat blijkt uit de op 8 februari 2011 verschenen monitor Sponsor50 van Respons.

In de monitor staan de vijftig grootse sponsors van Nederland gerangschikt naar het bedrag dat zij besteden aan sponsoring. De monitor geeft verder per sponsor een beschrijving van het sponsorbeleid van het merk, een overzicht van de grootste deals en een procentuele verdeling naar sector die wordt gesponsord. De Sponsor50 geeft verder een uitgebreide analyse van de cijfers op categorieën en genres. Bovendien worden de sponsorbestedingen afgezet tegenover de brutomediabestedingen en wordt een internationale vergelijking gemaakt.

Rabobank Nederland is volgens de Sponsor50 de grootste sponsor van Nederland met 50 miljoen euro. Daarna volgen ABN AMRO met 16 miljoen euro en Nike met 15 miljoen. Op nummer 50 staat REAAL Verzekeringen met 1,25 miljoen euro. Financiële instellingen en biermerken zijn met zeven entry’s het best vertegenwoordigd in de lijst.

Het meeste sponsorgeld van de Sponsor50 gaat naar sport: 204 miljoen euro. Daarna volgt Cultuur & Entertainment met 27 miljoen euro. Grootste sponsordeal die is opgenomen in de lijst is de sponsoring door de Rabobank van de Rabo Wielerploeg met 14 miljoen euro.

‘Met de Sponsor50 zijn we zeker dat we iets gemaakt hebben waar de sponsorsector zijn voordeel mee kan doen’, aldus Lex Kruijver, directeur van Respons.

De Sponsor50 is door Respons gemaakt in samenwerking met SponsorMaps.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers