Sponsormonitor 2016: Sponsorbestedingen verder onder druk

20-4-2016

De uitgaven aan sponsoring zijn in 2016, vergeleken met 2015, met bijna 3% gedaald naar 778 miljoen euro. De daling werd vooral veroorzaakt door de teruggelopen bestedingen bij kunst & cultuur (-/- 3,6%) en sportsponsoring (-/- 3,3%). Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2016, een uitgave van Respons en Sponsorreport. De sponsorbestedingen in Nederland nemen al sinds 2010 af, in de laatste 5 jaar zijn de sponsorbestedingen in totaal met 8% teruggelopen.

Schaatsen en evenementen bepalen negatieve sentiment
Het vertrek van de schaatsmiljoenen van Essent en de gemiddelde daling bij sponsoring van schaats-ploegen en evenementen, zijn belangrijke oorzaken van de terugloop van sportsponsoring. Het teruggeschroefde budget voor sportsponsoring van de Rabobank is ook nog steeds voelbaar in de sponsoringsector.

Buiten het schaatsen om, is ook de lagere sponsordeal tussen Univé en Heerenveen kenmerkend voor de huidige druk op de sponsormarkt. Ook evenementen, zowel sport als cultuur hebben in 2015 - net als in 2014 - te maken met teruggelopen sponsorinkomsten.

Top 100 goed voor een derde bestedingen
Met bijna 284 miljoen euro, zijn de top 100 grootste sponsors van Nederland verantwoordelijk voor 36,5% van alle sponsorbestedingen in 2015. De bestedingen van de ‘sponsoreredivisie’ van Nederland, namen met 3% af, iets meer dan de daling van de totale bestedingen (-/- 2,8%).

Sleutelrollen voor PSV en Ajax
Voetbalclub PSV Eindhoven speelde een sleutelrol in een aantal belangrijke verschuivingen binnen de bovenste regionen van de top 100 grootste sponsors. Zo staat sportmerk Nike (7e) voor het eerst in jaren buiten de top 5 doordat het stopte als kledingmerk van de Eindhovense voetbalclub. Doordat Umbro het kledingcontract bij PSV van Nike overnam, kwam dat merk met stip binnen op de 18e plaats. De vernieuwing van de overeenkomst tussen Philips en PSV was in 2015 het grootste afgesloten sponsorcontract. Nadat Philips bekend had gemaakt dat het zou stoppen als hoofdsponsor werd een nieuw contract met de Eindhovense club afgesloten waardoor Philips een belangrijke partner (en financier) van de club blijft. ‘Kabelaar’ Ziggo steeg 57 (!) plaatsen doordat het in 2015 de nieuwe shirtsponsor werd voor Ajax. Met bijna € 10 miljoen per jaar staat Ziggo 8e net na Nike (11 miljoen) en net voor Philips (9,6 miljoen euro).

 

Partners & preferred suppliers