Tips om acquisitiefraude te voorkomen

12-4-2017

MKB-ondernemingen zijn een gewilde doelgroep voor malafide partijen die de ondernemers op slinkse wijze geld uit de zak proberen te kloppen. Spooknota’s en andere vormen van acquisitiefraude zijn helaas nog steeds aan de orde van de dag, ondanks verwoede pogingen van brancheorganisaties, belangenbehartigers, de media en de wetgever om deze vorm van fraude uit te roeien.

Handtekening op document blijkt overeenkomst
Voor je het weet is namens jouw bedrijf een handtekening gezet op een document dat later tóch een overeenkomst blijkt te zijn, en moet je jaren lang bizar hoge bedragen betalen om in ruil daarvoor op een volstrekt onbeduidende website met naam en telefoonnummer vermeld te staan. Blijf alert! Richt jouw organisatie zodanig in dat het risico dat je slachtoffer wordt van oneerlijke handelspraktijken zo klein mogelijk is.

Spookfacturen
En datzelfde geldt voor het betalen van spookfacturen. Overtuigd dat er sprake is van een betalingsverplichting (omdat de factuur nu eenmaal veel lijkt op die van een wèl gerenommeerde partij) heb je geheel onverplicht een aanzienlijk bedrag betaald waar helemaal niets tegenover staat.

Proefprocedure MKB-Nederland
En dan begint de strijd om van zo’n onbedoelde overeenkomst af te komen of jouw geld terug te krijgen. Die strijd is vaak lastig, omdat de fraudeur beschikt over een getekende overeenkomst, waarin immers wel de essentialia van de afspraken staan vermeld. Heel onduidelijk, in kleine lettertjes en op misleidende wijze tot stand gekomen, maar toch, het staat er wel.

MKB-Nederland heeft enkele jaren geleden een proefprocedure gevoerd tegen enkele van deze malafide partijen om zodoende MKB-ondernemers te hulp te schieten. In die procedure is uitvoerig stilgestaan bij de veelgebruikte 'modus operandi' en de bewijsproblemen waarmee een ondernemer vaak wordt geconfronteerd als hij zich tegen de onterechte incasso’s wil verweren.

Die uitvoerige civiele procedure, waarin gebruik gemaakt werd van een undercover-opname van TROS Opgelicht?!, heeft geleid tot een bruikbare uitspraak van de rechter in 2013. In deze uitspraak heeft de rechter óók een hele duidelijke aanwijzing gegeven aan de wetgever om de wet aan te passen zodat acquisitiefraude en andere misleidende handelspraktijken verder en beter kunnen worden bestreden. De rechter is immers in zekere zin ook beperkt in zijn mogelijkheden om in te grijpen, hoe zeer hij dat ook zou willen.

Wetgever
De politiek heeft die handschoen opgepakt en dankzij initiatieven van Sharon Gesthuizen (SP) en Foort van Oosten (VVD) heeft dat per 1 juli 2016 geleid tot aanpassing van zowel het Burgerlijk Wetboek als het Wetboek van Strafrecht. Daarmee hebben MKB-ondernemers betere instrumenten in handen gekregen om uit de klauwen van de fraudeurs te blijven, en is het frauduleus handelen ook expliciet strafbaar gesteld.

Conclusie
De wetswijzigingen zijn uiteraard positief, maar betekenen helaas niet dat het versturen van spooknota’s en het plegen van acquisitiefraude onmiddellijk zijn gestopt. Want een wettelijke regel is mooi, maar malafide partijen zijn nu juist bij uitstek degenen die zich van wetten en regels weinig tot niets aantrekken.

Daarom blijft het essentieel dat je als ondernemer jouw organisatie zodanig inricht dat je geen slachtoffer kunt worden. Want voorkomen is nog altijd (veel) beter dan uiteindelijk jouw gelijk bij de rechter te moeten halen.

Drie preventieve maatregelen
   1.  Voorlichting:
geef voorlichting aan medewerkers (met name administratieve en marketing medewerkers) en
        bouw checks en balances in.
   2.  Bevoegdheden: creëer bewustwording bij medewerkers en regel interne en externe bevoegdheden goed (wie
        mag er tekenen, wie controleert dat?).
   3.  Naleving: zorg dat de interne regels worden nageleefd! Té vaak vertrouwen we erop dat het allemaal wel goed
        gaat, maar té vaak gaat het juist daarom mis.

Meer informatie / vragen
DVAN Advocatuur & Notariaat, partner van CLC-VECTA, helpt je graag om die checks en balances in te bouwen en binnen jouw organisatie het bewustzijn van de risico’s te vergroten. Gaat het onverhoopt toch mis? Dan staat DVAN je graag bij om dergelijke oplichters alsnog van jouw lijf te houden. DVAN komt graag bij je langs om persoonlijk kennis te maken en te inventariseren hoe jouw organisatie ervoor staat en wat er eventueel zou kunnen worden verbeterd.

Je kunt geheel vrijblijvend contact met Ton van Oosten opnemen via e-mail ton.van.oosten@dvan.nl of via telefoon +31 (0)10 - 313 39 03 / +31 (0)6 - 22 38 82 69.

Bron: DVAN Advocatuur & Notariaat

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers