Utrecht meest aantrekkelijke zakenbestemming

09-3-2012

Zakelijk toerisme levert stad en regio jaarlijks miljoenen op
Utrecht is niet alleen de meest aantrekkelijkste provincie voor zakelijke bijeenkomsten, ook de stad Utrecht scoort goed en komt uit de bus als beste zakenbestemming. Dat blijkt uit het ContinuZakenreisOnderzoek 2010-2011, uitgevoerd door onderzoeksbureau NBTC-Nipo.

Volgens de organisatoren van externe zakelijke bijeenkomsten, die meededen aan het onderzoek, staat Utrecht op nummer één als het gaat om meest aantrekkelijke stad in Nederland voor eendaagse of meerdaagse zakelijke bijeenkomsten en nummer twee als het gaat om het beste imago als zakelijke bestemming. Met name de goede bereikbaarheid en het uitgebreide aanbod aan vergaderlocaties en congresfaciliteiten in Utrecht scoren goed.

Meerdaagse binnenlandse zakenreizen
Het onderzoek geeft verder aan dat de provincie Utrecht (in oppervlakte een van de kleinste provincies van ons land) een groot deel van de jaarlijkse meerdaagse binnenlandse zakenreizen voor haar rekening neemt: in totaal worden jaarlijks 1.038.000 zakelijke overnachtingen geboekt. De helft hiervan komt uit het MICE-segment (Meetings, Incentives, Conventions & Exhibitions), terwijl de overige 50 procent bestaat uit individuele zakelijke overnachtingen.

NBTC-Nipo keek ook naar de bestedingen van zakenreizigers tijdens hun verblijf buiten de deur. Gemiddeld geven zij € 319 uit tijdens zo'n meerdaagse zakenreis, waarvan het grootste deel opgaat aan het verblijf zelf. De kosten voor MICE-reizen bedragen € 373 per persoon per reis, terwijl individueel georganiseerde zakelijke reizen op € 296 uitkomen.

De economische waarde van alle meerdaagse zakenreizen in Nederland bedraagt jaarlijks op zo'n 1,45 miljard euro.

Blijven investeren essentieel
Deze mooie resultaten zijn voor Utrecht geen reden om tevreden achterover te leunen. "Om onze toppositie te behouden moeten we blijven investeren in deze economisch belangrijke sector in onze regio", zegt Monique Andre de la Porte van het Utrecht Convention Bureau. "Zeker nu de economie in een recessie zit en gebleken is dat het toerisme in Utrecht ondanks dat flink blijft groeien, is het van essentieel belang dat zowel de overheid als de marktpartijen zich blijven inzetten voor de marketing en promotie van onze provincie als zakelijke bestemming van topniveau".

Bron: Congreswereld

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers