Verenigingswerk in coronatijd: de week van 15 juni

22-6-2020

De week na het tweede gesprek met het kabinet over de lastige situatie waarin we als branche verkeren, heeft behoorlijk in het teken gestaan van de opvolging van dit gesprek. Het verzamelen en verstrekken van branche-informatie: hoe ziet eventuele financiële ondersteuning eruit, wat hebben we branchebreed en in de keten nodig? Daarnaast overlegsessies met ambtenaren van de betrokken ministeries over de inrichting en aanpak van 'Fieldlab Evenementen'. Ook waren we druk bezig met het oplijnen van de prioriteiten en deze af te stemmen met en binnen de gehele branche. Van data uit benchmarks, onderzoeken, ondersteuning van financieel professionals en input van leden, worden representatieve rekenmodellen vormgegeven als ook verwerkt tot een begrijpelijk voorstel. En in overleg met de andere betrokken organisaties in de lobby, wordt ook de invulling van de Fieldlab duidelijk.
 
Wat ook steeds duidelijker wordt is hoe de nieuwe regeling voor de tegemoetkoming van de vaste lasten, de ‘TVL’, eruit komt te zien. Tijdens een sessie van de RVO afgelopen maandag, is duidelijk geworden wat de voorwaarden zijn, hoe het aanvraagproces eruit ziet en hoe de hoogte van de subsidie wordt berekend (omzet 2019 x % omzetverlies x aandeel vaste lasten in de omzet x 50%). Voor het aandeel vaste lasten in de omzet wordt gewerkt met een vast sectorpercentage, gebaseerd op de SBI code. Betaling zal wederom plaatsvinden middels een voorschot en na verrekening. Voor het recht op toekenning baseert men zich wederom op SBI codes, waarbij bedrijven die in aanmerking kwamen voor de TOGS, in beginsel ook in aanmerking komen voor de TVL. Na toetsing door de Europese Commissie van deze steunmaatregel, wordt in de week van 22 juni de definitieve regeling gepubliceerd en zal de aanvraagprocedure open worden gesteld.   
 
Dan nog meer nieuws vanuit de hoek van EZK; we hebben er even op moeten wachten, maar afgelopen week konden we als branche eindelijk overgaan tot het vaststellen van het protocol voor zakelijke bijeenkomsten van het Eventplatform. Dit naar aanleiding van het positieve bericht van EZK over het protocol: ‘Het protocol draagt bij aan een versterkt vertrouwen van personeel, klanten, leveranciers en andere belanghebbenden dat uw sector op een veilige en gezonde wijze werkt in een anderhalvemetersamenleving. Ook helpt het de overheid bij het nemen van een besluit over het (gefaseerd) openstellen van uw sector zodra de gezondheidssituatie dit toelaat’, aldus EZK. Op veler verzoek wordt het protocol deze week met dank aan het NBTC vertaald naar het Engels.
 
In de landen om ons heen, is mede op basis van brancheafspraken en protocollen, een deel van de branche voorzichtig verder aan het opstarten. Zo staat Oostenrijk de organisatie van beurzen en congressen weer toe en hoewel Duitsland grote (publieks)evenementen verbiedt tot eind oktober, geldt dat verbod niet voor beurzen vanwege het feit dat deze niet de status hebben van massaevenementen. Wellicht heeft het onderzoek dat de omzet van de Duitse (zakelijke) evenementenbranche (129 miljard) in kaart bracht, meegeholpen in de afweging.
 
Andere onderwerpen waarop momenteel afwegingen worden gemaakt zijn de reisbureauregeling en de richtlijn pakketreizen. Voor organisatoren van incentives en evenementen in het buitenland zijn dit lastige thema’s die een behoorlijke impact hebben op de bedrijfsvoering. Reden voor CLC-VECTA om naast kennisdossiers en –sessies actief de belangen van leden te behartigen op deze onderwerpen. Afgelopen week stonden beide op de agenda; de start van een internetconsultatie over de reisbureauregeling (dit is je kans om feedback te geven!) en wederom een overleg met verschillende collega-verenigingen binnen Gastvrij Nederland over de formulering van een inzet die tot verbetering van de toepassing van de richtlijn pakketreizen moet leiden. Gezien het Europese wetgeving betreft, is het geen eenvoudig dossier waar snel resultaat te boeken is, maar waar we met de juiste en aanhoudende inzet op termijn toch stappen denken te kunnen maken.   
 
Een ander proces waar stappen in zijn gemaakt; in samenwerking met onze partner DVAN, hebben we afgelopen week de ontvangen feedback op de nieuwe conceptversies voor de Algemene verkoop- en Leveringsvoorwaarden voor zowel Artiestenbureaus als Tentoonstellingsbedrijven verwerkt tot een nieuw voorstel. Met de inzichten van nu ten aanzien van overmacht, annuleringen en wijzigingen, was een optimalisatie van beide sets om de positie van de leden te versterken in de toekomst op zijn plaats. Komende week ronden we de herziening af en passen we de vertaalde versies aan op de doorgevoerde wijzigingen.
 

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers