Verenigingswerk in coronatijd: de week van 27 april

04-5-2020

Hoe de tijd er na corona uit ziet voor de gastvrijheidssector? CELTH publiceerde in deze week 4 toekomstscenario’s. De scenario’s die ons als branche concreet staan te wachten laten zich moeilijk voorspellen. Maar dat live ontmoeten gaat veranderen, is wel zeker. De 1,5m richtlijnen van het RIVM zijn daarbij zeker een bepalende factor. Het wachten op richtlijnen die ons terugbrengen naar wat was, is alleen ook niet realistisch. Het is belangrijk dat we als branche weer van start kunnen gaan en perspectief krijgen. Waarbij de nadrukkelijke boodschap is dat met 1,5 meter protocollen geen rendabele businessmodellen en ontmoetingen worden gerealiseerd. We zetten daarom als vereniging, naast nu een 1,5 meter protocol, sterk in op duidelijkheid en het bieden van perspectief aan de ondernemers, op verruiming van de geldende richtlijnen. Daarbij zetten we krachtig in op uitbreiding en verlenging van de bestaande steunmaatregelen en het bieden van specifieke steun voor bedrijven en zzp'ers in onze branche.
 
Deze week konden we ook weer lobbyresultaat melden; de TOGS regeling is wederom uitgebreid. Tot nu toe was de tegemoetkoming enkel aan te vragen op basis van de hoofdactiviteit, per 29 april is dit verruimd naar de nevenactiviteiten.
 
Ondertussen neemt de aandacht voor ons initiatief wijhelpengraag.nu steeds verder toe. Een initiatief voor en door leden dat heel mooi laat zien hoe flexibel, innovatief en creatief onze branche is. De Stentor / Het Algemeen Dagblad liet vorige week 3 van onze leden aan het woord en interviewde Riemer Rijpkema: 'Honderden standbouwers die door corona in een klap al hun opdrachten zagen verdampen, schakelen razendsnel naar andere klussen, producten en verdienmodellen. Standbouwers maken scholen coronaproof en richten zich op kant-en-klare thuiswerkplek’.
 
De samenwerking met andere verenigingen gaat onverminderd door; de wekelijkse overleggen, actieve WhatsApp groepen lijken vruchten te gaan afwerpen. Met één gezamenlijk geluid naar de politiek en het ontwikkelen van een 1,5 meter protocol. Onder de vlag van het Eventplatform treden we in deze zaken gezamenlijk naar buiten. Daar hoort een sterke uitstraling van het platform bij, dus hoog tijd voor een nieuwe website. Binnen recordtijd hebben we die ook nog even opgeleverd vorige week.
 
Afgelopen vrijdag organiseerden we opnieuw een Zoom-in sessie, dit keer voor de bij ons aangesloten organisatoren. Een mooi gemengd gezelschap met organisatoren van zowel congressen en (corporate) events als beurzen. Vooral het sparren met elkaar, inspiratie op doen en soms ook frustratie delen, blijkt erg waardevol. Daarnaast is het voor als vereniging heel fijn om persoonlijk te kunnen informeren over de vele inspanningen die we leveren. Komende week organiseren we daarom 2 Zoom-in sessies; 1 voor artiestenbureaus en 1 voor locaties. De persoonlijke uitnodigingen volgen.
 
Dan sluiten we af met een korte verwijzing naar 2 relevante kennisartikelen die we publiceerden naar aanleiding van verschillende vragen die daarover kregen; hoe voldoe ik als werkgever aan mijn zorgplicht en informatieverplichting richting werknemers en mogen werknemers geplande vakantiedagen intrekken? Dankzij een sterk netwerk van kennispartijen blijven we uitstekend in staat om deze en uiteenlopende vragen te beantwoorden.
 
Komende week zetten we verder in op concrete afspraken met politiek en aandacht voor de verduidelijking rondom het toestaan van evenementen en vergunningsplichtige evenementen.
 

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers