RAI Amsterdam wil zichzelf opnieuw uitvinden

03-5-2017

Met 120,2 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,4 miljoen euro, heeft RAI Amsterdam een goed jaar achter de rug. Ruim 1,5 miljoen mensen bezochten de 477 evenementen. Met de benoeming in het verslagjaar van Paul Riemens (CEO) en Maurits van der Sluis (COO), is de aanzet gegeven tot een nieuwe aanpak en organisatiestructuur. De nieuwe directie stuurt op internationale business, meer verbinding met stad en omgeving en het vergroten van de innovatiekracht; 'de RAI gaat zichzelf opnieuw uitvinden'.

Het bedrijfsresultaat van RAI Amsterdam kwam in 2016 uit op € 9,4 miljoen, ofwel 7,9 procent van de omzet (2015: € 8,9 miljoen, 7,1 procent van de omzet). De EBITDA kende in 2016 een hoogte van 24,4 en het nettoresultaat bedroeg € 5,0 miljoen. Cijfers die weliswaar niet zo hoog zijn als het uitzonderlijke jaar 2014, maar beduidend hoger dan die in de andere jaren dit decennium. De omzet bleef met € 120,2 miljoen stabiel. Lees het jaarverslag 2016.

Nieuwe internationale evenementen
Naast het organiseren en faciliteren van 52 internationale en 34 nationale beurzen en congressen in het convention centre in Amsterdam, kocht RAI Amsterdam in het verslagjaar de Amerikaanse bootbouwersbeurs IBEX (aanvullend op de eigen titel METSTRADE). Ook werden twee nieuwe spin-offs van de eigen merken Aquatech en Intertraffic in Mexico georganiseerd.

CEO Paul Riemens hierover: "Zakelijk gezien blijft de focus van de RAI internationaal. Internationale, zakelijke bezoekers met een kort, meerdaags verblijf zijn goed voor de stad en regio. Door hun verblijf overdag op beurs of congres borgen zij dat de stad in balans blijft, terwijl zij met hun verblijf stevig bijdragen aan de lokale economie". Ecorys-onderzoek wijst uit dat RAI Amsterdam jaarlijks een half miljard euro bijdraagt en 7.000 banen genereert in de metropool Amsterdam.

Versterken innovatiekracht
De strategie van de RAI blijft onverminderd gericht op het verhogen van de 'waarde van ontmoeting'. Wel zal het vizier nadrukkelijk op innovatie worden gericht. Riemens: "We doen het heel erg goed. Financieel scoren we prima cijfers, de klantwaardering ligt hoog en ook de business vooruitzichten zijn goed. Toch wil ik de RAI klaar maken voor transitie. De wereld om ons heen verandert razendsnel. Gedreven door technologische ontwikkelingen ontstaan tal van nieuwe kansen en inzichten. De fysieke ontmoeting blijft in onze optiek de meest intensieve en waardevolle vorm van communicatie. Maar de online vormen waarin die ontmoeting tot stand komt en de impact die het in de beurs- of congrescommunities door het jaar heen heeft, is aan het veranderen. Ik vind dat de RAI daar meer gebruik van kan maken; die innovatie moet omarmen."

"Als we slimmer gebruik maken van data, indoor-navigatie en andere connectiviteitsoplossingen, kunnen we onze klanten en gasten van de RAI helpen om het rendement van het bezoeken van een beurs of deelnemen aan een congres verder te verhogen. Vierkante meters blijven voor ons belangrijk, maar op lange termijn voorzie ik dat we kunnen profiteren van andere waarde- en verdienmodellen", aldus Paul Riemens.

Symbolisch hiervoor is het 'InspirationLAB' dat sinds april pontificaal op het voorterrein staat geposteerd. Hier worden kennisinstituten, start ups, partners en klanten van de RAI uitgedaagd om door bundeling van kennis en inzichten nieuwe producten en services te ontwikkelen, waarmee de RAI de waarde en kwaliteit van haar dienstverlening wil verhogen en vergroten. Riemens hierover: "Op veel van onze beurzen hebben we het InnovationLAB, waar we innovaties van exposanten van 'binnen naar buiten' brengen. Met het 'InspirationLAB' beogen we innovaties juist 'van buiten naar binnen' de RAI te brengen".

Parkeergebouw geopend, bouw hotel gestart
Op gebied van vastgoed werden in 2016 twee mijlpalen bereikt. In september werd het multifunctionele parkeergebouw geopend en een maand later werd de eerste paal voor het hotel nhow Amsterdam RAI geslagen. De opening van het 650 kamers grote convention hotel staat voor medio 2019 gepland.

Verbinden met omgeving
De binnenstedelijke ligging maakt de RAI uniek in Europa en daardoor geliefd bij (internationale) klanten en gasten. Tegelijkertijd realiseert de RAI zich dat ze daarmee impact heeft op haar omgeving. Riemens: "Door in gesprek te gaan met onze omgeving, willen wij onderzoeken waar onze faciliteiten kunnen bijdragen aan verhoging van het welzijn in Amsterdam-Zuid. Ik vind het fantastisch dat het ’s avonds op het RAI-terrein wemelt van de sportklasjes en 'work-out'-sessies. Die leefbaarheid voegt iets toe aan de RAI."

De RAI gaat nadrukkelijk op zoek naar nieuwe activiteiten in de 'plint' van de RAI. "We willen successen als (het recent geheel vernieuwde) Strandzuid, de Roast Room en recente opening van Sixt Autoverhuur graag aanvullen met nieuwe initiatieven, die zowel voor klanten als omgeving waarde toevoegen", aldus Paul Riemens.

Vooruitzichten 2017
Door het wegvallen van de AutoRAI en BedrijfsautoRAI in 2017 zijn de vooruitzichten voor 2017 in financieel opzicht gematigd positief. De (zeer) goede resultaten van de afgelopen jaren liggen in 2017 echter buiten bereik. Voor 2018 en daaropvolgende jaren is de orderportefeuille goed gevuld.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers