Helmond en Eindhoven winnaars Nationale Citymarketing Trofee 2015

09-06-2015

De gemeenten Helmond en Eindhoven zijn de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee 2015. Deze prijs is dit jaar voor de zesde keer uitgereikt aan de beste citymarketing gemeenten van Nederland.

Helmond won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Eindhoven werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Juryvoorzitter Erik Braun reikte de trofee uit tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Zaanstad.

In de strijd om de inmiddels prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee liet Eindhoven de andere genomineerde steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht achter zich. Een opmerkelijk resultaat, want Eindhoven veroverde ook vorig jaar de trofee. Helmond werd de winnaar in de categorie 'kleinere' gemeenten. De jury verkoos de stad boven de gemeenten Den Helder, Kampen, Rhenen en Veenendaal.

De jury is bijzonder te spreken over het planmatige citymarketing beleid dat Eindhoven al gedurende een reeks van jaren voert. De gemeente verbindt inhoudelijke pijlers als design, technologie en kennis met Brabantse gezelligheid. De samenwerking en binding met de regio staan hierbij hoog in het vaandel.

Winnaar Helmond in de categorie onder 100.000 inwoners is van ver moeten komen en heeft de negatieve beeldvorming in positieve richting om weten te buigen. De gemeente heeft het van oudsher bestaande 'Calimero gevoel' ten opzichte van Eindhoven gewijzigd in een vruchtbare samenwerking binnen de regio. Met een heldere strategie wordt de verbinding gezocht en wordt er gericht gewerkt aan integraal citymarketingbeleid.

Juryrapport
Er zijn dit jaar vijf genomineerde gemeenten in beide categorieën, in plaats van de gebruikelijke drie. Dit komt omdat meerdere gemeenten een gelijk aantal punten hebben gekregen in de nominatieronde.

De jury constateert dat de kwaliteit van de inzendingen en de hieraan volgende presentaties in stijgende lijn zijn gebleven. Kwaliteitsverbetering en professionalisering zijn vanzelfsprekende aandachtspunten geworden bij de grotere gemeenten. Kleinere gemeenten zijn vaak nog zoekende en worden in hun zoektocht geremd door beperkte budgetten en politiek-bestuurlijke factoren.

Vakjury
De nominaties voor de Nationale Citymarketing Trofee zijn dit jaar middels een andere procedure tot stand gekomen dan voorgaande jaren. Dit jaar is een enquête rondgestuurd naar gemeenten en experts op gebied van citymarketing. Op basis van de uitkomst van deze enquête zijn de genomineerden geselecteerd.

Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De genomineerde gemeenten leverden hiervoor uitgebreide documentatie en motivering aan bij de jury. Daarnaast hielden zij een mondelinge presentatie voor de jury.

De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria als beleidsmatige aanpak, organisatie, samenwerking met stakeholders, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken of er vooruitgang is geboekt ten opzichte van het jaar daarvoor.

De jury van de Nationale Citymarketing Trofee is als volgt samengesteld:
    -  Voorzitter Dr. Erik Braun, universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam
    -  Eric de Kluis, hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur
    -  Dr. Angelique Lombarts, eigenaar AloAconsultancy
    -  Thom Ummels, onafhankelijk expert citymarketing
    -  Hans Oostendorp, manager onderzoek- en adviesbureau Necker van Naem

Nationaal Congres Citymarketing
De Nationale Citymarketing Trofee werd uitgereikt tijdens de achtste editie van het Nationaal Congres Citymarketing in Zaanstad. Het congres stond dit jaar in het teken van 'Heritage Marketing'. Naast keynote sprekers Sjoerd Soeters, architect van het vernieuwde centrum van Zaandam en Paul Lawitzke, gebiedsmanager van Metropool Ruhr, werd in themasessies dieper op specifieke onderdelen ingegaan.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm...

KENNISPARTNERS & PREFERRED SUPPLIERS