De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen 2016 zijn op maandag 10 oktober bekend gemaakt in Utrecht. In de categorie Evenementenstad van het jaar boven 100.000 inwoners is Rotterdam tot winnaar uitgeroepen. In de categorie Evenementenstad van het Jaar tot 100.000 inwoners gaat de prijs naar Heerlen. In de categorie Beste Publieksevenement is Jheronimus Bosch 500 - in een nek-aan-nek race met o.a. de Grand Départ Utrecht - met de eer gaan strijken. De Evenementen Innovatieprijs gaat naar het Friese festival Welcome to the Village. Vorige week werd al bekend gemaakt dat Eurosonic Noorderslag de tweejaarlijkse Grand Prix wint. Namens de Groningse organisatie nam festivaldirecteur Peter Sikkema de prestigieuze onderscheiding in ontvangst.
De Nationale Evenementenprijzen 2016 zijn uitgereikt op de 3e editie Nationaal Congres Evenementen (NCE) in het Louis Hartlooper Complex in gastgemeente Utrecht. In een bomvol Louis Hartlooper waren ruim 170 vakgenoten, bestuurders en andere aanwezigen getuige van de sfeervolle prijsuitreiking.
Excellente Evenementensteden
De vijf steden in de categorie boven 100.000 inwoners krijgen vanaf dit jaar voor het eerst allemaal het predicaat 'Excellente Evenementensteden' uitgereikt uit handen van juryvoorzitter Eltje de Klerk. "Met het predicaat Excellente Evenementenstad krijgen zeer goed presterende steden de zichtbaarheid en waardering die ze verdienen. De jury ziet deze Excellente Evenementensteden als inspirerende voorbeelden voor andere steden", aldus De Klerk. Het volledige juryrapport (PDF) vind je hier.
Nationaal Congres Evenementen
De Nationale Evenementenprijzen zijn uitgereikt tijdens de 3e editie van het Nationaal Congres Evenementen in Utrecht. Het congres stond dit jaar in het teken van 'Evenementen en de verbinding met de stad'; het programma onder leiding van dagvoorzitter Jan Douwe Kroeske bestond onder meer uit een paneldiscussie met de vijf Excellente Evenementensteden over het thema van het congres, een Q&A met de wethouder Evenementen van Utrecht Jeroen Kreijkamp en zes parallelsessies over o.a. bezoekerstellingen, inkopen van evenementen en het inspelen op themajaren.