toegankelijkheid Evenementen en evenementenlocaties

Evenementen zijn voor iedereen

In Nederland heeft 1 op de 5 mensen een beperking waardoor zij dagelijks behoefte hebben aan toegankelijkheidsfaciliteiten. Dit betreft mensen met een fysieke-, auditieve-, visuele- en cognitieve beperking. Bij mensen met een cognitieve beperking kan gedacht worden aan bijvoorbeeld mensen met autisme, NAH of een verstandelijke beperking. Bovendien is er wet- en regelgeving die stelt dat iedereen gebruik moet kunnen maken van alle voorzieningen en diensten. Toch is deelname aan online en/of fysieke evenementen hen niet vanzelfsprekend. CLC-VECTA heeft zich daarom aangesloten bij het maatschappelijk overleg van MKB-Nederland en VNO-NCW om het bewustzijn over toegankelijkheid te vergroten en projecten die toegankelijkheid bevorderen, te stimuleren.

Wat willen we hiermee bereiken:

  1. Ondernemers bewust maken van hindernissen voor mensen met een beperking
  2. Keuzemogelijkheden voor personen met een beperking verruimen
  3. Inclusief denken in de sector bevorderen

Hoe toegankelijk is jouw online en/of fysieke evenement?

Toegankelijkheid gaat verder dan enkel het hebben van een rolstoeltoegankelijk toilet. Toegankelijkheid bestaat uit drie fases:

  1. Toegankelijkheid begint bij de communicatie op de website en in de uitnodiging over wat er geregeld is aan toegankelijkheidsfaciliteiten. Als mensen met een beperking niet kunnen zien wat er geregeld is, komt men niet omdat zij al zo vaak in ontoegankelijke situaties zijn terecht gekomen.
  2. Op het evenement zelf gaat het over doorgankelijkheid en dat zit met name in servicegerichte handelingen zoals naar iemand toestappen die niet bij het buffet of de accreditatie balie kan of het organiseren van een rustruimte of het zorgen voor een goede ‘zicht’plaats door bijvoorbeeld rolstoelmatten.
  3. Tot slot gaat toegankelijkheid over het opnemen van mensen met een beperking in het veiligheidsplan en de vraag te stellen: “Hoe kunnen wij mensen met een beperking evacueren in geval van een calamiteit?”.

Aan de slag!

Wil jij aan de slag met de toegankelijkheid van jouw organisatie en evenementen? Onderstaand vind je een greep uit verschillende hulpmiddelen en checklists. Kijk ook op www.mkbtoegankelijk.nl voor meer tips en tools.

Checklist (digitale) toegankelijkheid

De checklist helpt je om in kaart te brengen hoe toegankelijk jouw informatievoorziening, pand, betaalsysteem en producten zijn.

Toegankelijke evenementen en evenementenlocaties

Deze checklist met 7 thema’s helpt je om fysieke evenementen toegankelijk te maken voor iedereen.

Certificering toegankelijke locatie

Welkom Toegankelijkheid & Evenementen toetst locaties op toegankelijkheid en certificeert locaties en festivalterreinen.

Zelfscan website

Wil je weten hoe toegankelijk jouw website is? Test het uit zelf uit! De uitkomsten geven een indicatie van de punten waar je mee aan de slag kunt.
 

Gastvrijheidstips

Hoe ga je gastvrij om met mensen met dementie, een beperking of assistentiehonden? Deze tips helpen je op weg.

MKB-Tool Drempelhulp

Een drempel van 2 cm. bij de ingang kan al een belemmering vormen. Deze tool helpt je te bepalen of en zoja, wat voor drempelhulp je nodig hebt.

Leestips!

Het boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen', de routekaart 'Toegankelijke festivals' en de ‘Diversity Meeting Planning Guide’ van Skift Meetings en IMEX zijn absolute aanraders. 

Gebarenbibliotheek

De MKB Toegankelijk Gebarenbibliotheek bevat korte gebaren voor woorden en zinnetjes als 'Welkom', ‘Waar ben je naar op zoek?’ ‘Heb je gereserveerd?’ en 'Veel plezier'.

'Stoomcursus' gebarentaal

In de video ‘Stoomcursus Gebarentaal voor ondernemers’ geven Irma Sluis en Tobias de Ronde je een aantal basisgebaren die vrij eenvoudig aan te leren én te onthouden zijn.

Beurzen

Congressen & Bijeenkomsten

Evenementen & Incentives

Entertainment

Kennispartners & preferred suppliers