Het vakbeursbezoek verklaard
Samenvatting
Wie is de beursbezoeker? Wat verwacht hij en hoe gebruikt hij het bezoek? Wat levert het hem uiteindelijk op? Het zijn vragen die exposanten en beursorganisatoren bezighouden. Niet langer kunnen zij zich beperken tot het samenbrengen van het aanbod, om pas dan de bezoeker te gaan enthousiasmeren. De bezoeker staat nu centraal in de beursmarketing.
Die bezoeker wordt voor het eerst ontleed in Anatomie van de vakbeursbezoeker. De auteur, Karoline Wiegerink, die sinds 1998 uitgebreid onderzoek doet naar de vakbeursbezoeker, onderscheidt zes types: de oriënterende slenteraar, de doelgerichte informatieverzamelaar, de netwerker, de trasactiegericht, de seminarganger en de antibeursbezoeker. Van elk type wordt een analyse gegeven, aangevuld met aanbevelingen.
De auteur beschrijft ook hoe de vakbeurs het beste kan worden ingezet in de marketingcommunicatiemix. Zij wijst daarbij op de signalen uit het veld, zoals de toenemende eisen tot effectievere besteding van beursdeelnamegelden en de digitalisering in de communicatie, die de beursbranche nopen tot een omslag. Dit boek geeft hiervoor de tools. Enerzijds biedt het exposanten en beursorganisatoren de mogelijkheid effectiviteit en daarmee ook het rendement van beurzen te verhogen. Anderzijds dient het ook een belangrijk gemeenschappelijk doel: de bezoeker tevreden huiswaarts laten keren.
Kennisdocument
Dit boek is niet meer leverbaar, maar wel in een hardcopy bij CLC-VECTA in te zien. Neem daarvoor contact met ons op via info@clcvecta.nl of +31 (0)346 - 352 444.