Vooronderzoek Omvang Zakelijke Evenementenmarkt

terug naar zoekresultaten

Rapport over de omvang van de markt van evenementen met een zakelijk karakter

Plaatsingsdatum: 12-01-2007
Auteur: LAgroup Leisure & Arts Consulting, Respons
Bron: CLC - Centrum voor Live Communication

Samenvatting

Dit vooronderzoek geeft een indicatie van de omvang van de markt van evenementen met een zakelijk karakter. Hiervoor zijn aantallen events, aantallen deelnemers / bezoekers, gegenereerde omzet en werkgelegenheid in beeld gebracht. Daarnaast geeft het rapport de aanbodstructuur binnen deze markt weer.

Onderstaand tref je het uitgegeven persbericht aan over het Vooronderzoek Omvang Markt van Zakelijke Evenementen.

Kennisdocument

Bijna vijf miljard naar zakelijke evenementen

De Nederlandse markt voor externe bijeenkomsten trekt weer aan. Marktonderzoek van brancheorganisatie CLC - Centrum voor Live Communication, uitgevoerd door Lagroup Leisure & Arts Consulting en ReSpons Evenementen Monitor, wijst uit dat het totaal aan bestedingen op het gebied van beurzen, congressen en bedrijfsevenementen met een zakelijk karakter in 2005 uitkomt op bijna 4,8 miljard euro. Het totaal aantal beurzen steeg ten opzichte van het jaar daarvoor met 3%.

De evenementenmarkt zat sinds de economische recessie in zwaar weer. Sinds medio 2005 trekt de markt echter aan. Naar schatting wordt jaarlijks 1,7 miljard euro besteed aan congressen en soortgelijke bijeenkomsten voor kennisoverdracht. Hiervan wordt 40% (689 miljoen euro) via CLC-leden besteed. Bij beurzen gaat het om een totaalbedrag van ruim 2,38 miljard euro, waarvan 65% (1,5 miljard euro) voor rekening van CLC-leden komt. Aan bedrijfsevenementen met een zakelijk karakter wordt 664 miljoen euro besteed; het is niet nader berekend hoeveel voor rekening van CLC-leden komt. Het totaal aan bestedingen op de zakelijke evenementenmarkt is 4,78 miljard euro. Dit bedrag betreft zowel de bestedingen bij de leden zelf (beurs- en congresgebouwen, conferentieoorden, standbouwbedrijven, organisatoren en dergelijke) als de afgeleide bestedingen in onder andere horeca, detailhandel, hotels, openbaar vervoer en luchtvaartmaatschappijen.

CLC - Centrum voor Live Communication is de brancheorganisatie voor bedrijven en organisaties die actief zijn op het gebied van beurzen, congressen en evenementen. Het CLC zet zich in om het bestaande marktbelang te behouden en verder uit te bouwen. In dat kader werkt het CLC aan een nog betere profilering van de branche en het medium Live Communication, en levert zij een bijdrage aan de professionaliteit van haar leden.

CLC werd opgericht op 1 januari 2007 na een samenvoeging van drie bestaande verenigingen (ESAH, Fbtn en VNC). Bij het CLC zijn meer dan 200 bedrijven aangesloten die accommoderen, organiseren en/of faciliteren. Omgerekend naar werkgelegenheid vertegenwoordigen de bestedingen die door CLC-leden in de Nederlandse economie zijn gegenereerd circa 22.000 fulltime arbeidsplaatsen (33.000 banen). In totaal is de branche goed voor 71.805 banen.

Klik hier om de volledige rapportage te downloaden

KENNISPARTNERS & PREFERRED SUPPLIERS