Onderzoek naar het gedrag van bezoekers in Amsterdam en de regio
Samenvatting
Iedere vier jaar onderzoekt Amsterdam Marketing het gedrag van bezoekers in Amsterdam en de regio intensief. Het onderzoek is uitgevoerd onder 12.000 respondenten uit verschillende landen wereldwijd en laat zien wie de bezoekers zijn, wat ze besteden, doen en vinden van Amsterdam en de regio.
Onderstaand tref je het uitgegeven persbericht aan over het Bezoekersonderzoek Metropool Amsterdam 2016.
Kennisdocument
Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekers
Sfeer en vriendelijkheid van de mensen in Amsterdam en de regio zorgen voor een hoge waardering bij bezoekers: de stad scoort een 8,4 en de regio een 8,0. Dit blijkt uit het vierjaarlijkse bezoekersonderzoek van Amsterdam Marketing dat vandaag gepresenteerd wordt. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van maar liefst 12.000 respondenten uit verschillende landen wereldwijd en laat zien wie de bezoekers zijn, wat ze besteden, doen en vinden van Amsterdam en de regio.
Bijna de helft bezoekers in Amsterdam afkomstig uit eigen land
In lijn met de wereldwijde toename van toerisme (4,4% groei in 2015, bron: UNWTO) bezoeken ook steeds meer mensen Amsterdam (17 miljoen bezoekers in 2015, 3,5% groei ten opzichte van 2011). Het onderzoek toont dat bijna de helft (45%) van de bezoekers in Amsterdam afkomstig is uit eigen land.
Kwart van de internationale bezoekers trekt de regio in
Bijna een kwart van de internationale bezoekers in Amsterdam trekt ook de regio in, bijvoorbeeld naar de Zaanse Schans, Edam of Haarlem. Bereikbaarheid van de attracties is daarbij bepalend voor hun keuze. Frans van der Avert, algemeen directeur Amsterdam Marketing: "Om de balans in de stad te waarborgen, stimuleren we al jaren een actieve spreiding van bezoekers, het is duidelijk dat dit zijn vruchten afwerpt."
Museumbezoek nog steeds populair
Bezoekers blijven langer, komen vaker terug en besteden meer tijd aan cultuur in de stad dan in 2011. Museumbezoek is nog steeds ongekend populair: 79% van de Amsterdambezoekers gaat naar een museum. Met name Nederlanders blijven vaker overnachten, veelal bij familie of vrienden in de stad thuis.
Zakelijke bezoeker besteedt royaal
Congresbezoekers blijken een waardevolle bezoekersgroep. Ze boeken vaak een paar dagen extra om de stad en omgeving te ontdekken en geven dan gemiddeld 50% meer uit dan toeristische bezoekers. Een museumbezoek (40%) is vaak aanvullend op het bezoek van congresbezoekers.
Online magazine
Klik hier om het online magazine te openen.