Internationalisering is dé belangrijkste groeidrijver voor de Europese livecommunicatie-industrie
Internationalisering is dé belangrijkste groeidrijver voor de Europese livecommunicatie-industrie. Dat blijkt uit de European Industry Survey 2025 van de LiveCom Alliance, waaraan organisatoren, bureaus en leveranciers uit zeven Europese landen deelnamen. Meer dan de helft van de bedrijven (57%) is al actief buiten de eigen landsgrenzen en 61 procent van deze groep opereert zelfs buiten Europa, onder meer in het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika.
De enquête, uitgevoerd door het Duitse R.I.F.E.L. Institute, laat zien dat bedrijven met activiteiten buiten de eigen landsgrenzen internationale groei als strategisch relevant ervaren. Zij waarderen het belang ervan met een 3,5 op een schaal van 5, terwijl bedrijven zonder internationale activiteiten dit slechts met een 2,7 beoordelen.
De belangrijkste motieven voor internationalisering zijn omzetgroei, toegang tot nieuwe klanten en risicospreiding. Daarnaast biedt het werken met internationale partners en het opschalen van succesvolle eventformats kansen voor innovatie.
Download het hele survey hier!