Freeman Trends Report 2025

terug naar zoekresultaten

Unpacking XLNC: How to architect serendipity and connect people in meaningful ways​

Plaatsingsdatum: 30-07-2025
Auteur: Freeman
Bron: Freeman

Succesvol netwerken blijkt de belangrijkste reden waarom deelnemers terugkeren naar beurzen en congressen. Uit het nieuwste Freeman Trends Report 2025, gebaseerd op het XLNC-framework (Experience, Learning, Networking en Commerce), blijkt dat 51 procent van de bezoekers aangeeft dat goede netwerkmogelijkheden hen ertoe aanzetten een volgend evenement opnieuw te bezoeken.

Doelgericht netwerken
De onderzoeksresultaten laten zien dat doelgericht netwerken de nieuwe norm is geworden. Waar het merendeel van de bezoekers aangeeft te willen netwerken om nieuwe ideeën (61%) en contacten (58%) op te doen, benadrukken exposanten vooral het genereren van nieuwe leads (59%). Toch blijkt dat te veel nadruk op verkopen averechts werkt: 34 procent van de bezoekers ziet ‘te veel salespraat’ juist als belemmering voor waardevolle ontmoetingen.

Opvallend is de discrepantie tussen de verwachtingen van bezoekers en organisatoren. Waar deelnemers vooral innovatie, kennis en nieuwe relaties zoeken, denken organisatoren dat de meeste bezoekers komen om commerciële kansen te vinden (61%) of bekenden te ontmoeten (48%). 

Bovendien verwacht 66 procent van de beursbezoekers na afloop ‘op de hoogte’ te zijn van de nieuwste producten en diensten. Toch investeren weinig organisatoren bewust in het uitnodigen van inhoudelijke experts (slechts 14%) of het formuleren van relevante netwerkonderwerpen (10%).

Meer weten? Download het hele survey hier.