Functiefamilie: Staf/management
INKOPER | |
Context De inkoper komt voor in de standontwerp-, standbouw-, interieurbouw-, rental en evenementenorganisaties en ‑toeleveranciers. Raamovereenkomsten voor inkoop worden wel voorbereid, maar uit-onderhandeld door de leidinggevende. De beschikbaarheid van producten is door spreiding over verschillende leveranciers geborgd; aandachtspunt is wel het blijvend voldoen aan de hoge kwaliteitseisen. De inkoper is dan ook scherp op het bewaken van de leveringsprestaties en verwerkt inkoopdata tot managementrapportages. De projectleider/projectmanager wordt door hem ondersteund bij het inkopen van verschillende productgroepen (materialen, materieel, diensten en onder-aanneming), e.e.a. toegesneden op de behoeften, tegen optimale inkoopcondities en binnen de kaders van het strategisch inkoopbeleid en afgesloten raamovereenkomsten. |
|
Organisatie Direct leidinggevende: niet-vakinhoudelijk leidinggevende Geeft leiding aan: niet van toepassing |
|
RESULTAATGEBIEDEN | RESULTAATINDICATOREN |
1. Leveranciers- en assortimentsverkenning Door een proactieve verkenning van de (internationale) markt, het signaleren en interpreteren van ontwikkelingen, kansen, risico’s en bedreigingen is onderbouwd input geleverd voor het: - wijzigen, aanscherpen van afspraken, condities met leveranciers; - inzetten van alternatieve leveranciers; - aanpassing van het assortiment. |
- mate van inzicht in aanbieders en concurrenten; - beschikbaarheid van een informatienetwerk. |
2. Voorbereiding contractafsluiting De leidinggevende is optimaal ondersteund bij het afsluiten van inkoopcontracten met bestaande en nieuwe leveranciers tegen optimale inkoopcondities (beschikbaarheid, kwaliteit, betrouwbaarheid, prijs, juridische kaders, risico’s etc.) via oriëntatie, aanvragen en beoordelen offertes, onderbouwen selectie, voeren van onderhandelingen en toetsen contracten. |
- financiële bijdrage: besparing op inkoop, marktconformiteit prijzen, bijdragen aan promotie; - inkoopcondities: geborgde kwaliteit, leverbetrouwbaarheid; - tijdig signaleren risico’s en juridische contractuele consequenties; - leveranciersspreiding: beperking afhankelijkheid, risicobeheersing. |
3. Contractnaleving De relatie met leveranciers is gemanaged zodanig dat de operationele performance gewaarborgd blijft en de issues ten aanzien van het waarmaken van inkoopafspraken over leverbetrouwbaarheid, kwaliteit etc. tijdig en effectief worden opgelost. |
- leveranciersprestatie (% naleving SLA); - tijdige signalering (dreigende) verstoringen;
|
4. Rapportage en informatieverwerking De actualiteit van relevante leveranciersinformatie is geborgd in systemen. De inkoop-performance van leveranciers is gerapporteerd en verantwoord, waarbij inzicht is gegeven in de oorzaak van afwijkingen ten opzichte van afspraken en relevante ontwikkelingen, trends zijn benoemd en onderbouwd. |
- actualiteit leveranciersdata; - beschikbaarheid, juistheid en volledigheid rapportages;
|
BEZWARENDE WERKOMSTANDIGHEDEN | |
niet van toepassing | |
SALARISGROEP 9 |
Functiefamilie: Staf/management
INKOPER |
Kennis en ervaring - HBO werk- en denkniveau; - kennis van en ervaring met inkoopprocessen; - uitgebreide marktkennis en daarbij behorende inkoopcondities en -ontwikkelingen; - kennis van overeenkomsten- en aansprakelijkheidsrecht - kennis van veiligheid en arbo-instructies en -regelgeving; - kennis van privacy wet- en regelgeving. |
COMPETENTIES EN GEDRAGSVOORBEELDEN |
Integriteit Handhaven van sociale en ethische normen in het werk. Vertrouwen wekken in eigen professionaliteit en integriteit. - neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen; - wordt in- en extern beschouwd als integer; - geeft aan als zaken die van hem verwacht worden buiten zijn persoonlijke normen en/of beroeps- en organisatienormen gaan. |
Oordeelsvorming Mogelijke handelwijzen, en de informatie daarover, tegen elkaar afwegen in het licht van relevante criteria. Op basis daarvan tot realistische beoordelingen en keuzes komen. - benoemt de consequenties van verschillende alternatieven; - geeft aan bij welk alternatief de opbrengsten voor de organisatie optimaal en de eventuele risico’s minimaal zijn; - durft na een grondige analyse een duidelijke beargumenteerde voorkeur uit te spreken. |
Overtuigingskracht Ideeën, standpunten en plannen zó overtuigend bij anderen naar voren brengen dat zij, ook na aanvankelijke twijfels, daarmee instemmen. - komt met logische en relevante argumenten op het juiste moment (ook in onderhandelingen); - is helder en scherp in zijn oordeelsvorming; - brengt zijn opvattingen met kracht en ‘impact’. |
Samenwerken Een actieve bijdrage leveren aan het werk voor gemeenschappelijke doelen, ook als dat geen direct persoonlijk belang dient. Daartoe onderlinge communicatie bevorderen. - houdt rekening met de gevolgen van acties, initiatieven en besluiten voor anderen; - reageert actief en op constructieve wijze op ideeën en acties van anderen; - weet effectieve samenwerkingsrelaties aan te gaan, intern én extern. |
Voortgang bewaken Effectief controleren van de voortgang van eigen werk en dat van anderen, met de beschikbare tijd en middelen. Actief instellen en hanteren van daarop gerichte procedures en anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. - bewaakt een proces of een project en ontwerpt daartoe toetsbare werkprocedures; - controleert eigen werk en/of werk van anderen; - vraagt uit eigen beweging om terugmelding of rapportage van anderen. |
Dit document (functie-eisen en competentieprofiel) heeft geen invloed op het functieniveau.