Inkoper

Functieprofiel

Functiefamilie: Staf/management
INKOPER
Context
De inkoper komt voor in de standontwerp-, standbouw-, interieurbouw-, rental en evenementenorganisaties en ‑toeleveranciers. Raamovereenkomsten voor inkoop worden wel voorbereid, maar uit-onderhandeld door de leidinggevende. De beschikbaarheid van producten is door spreiding over verschillende leveranciers geborgd; aandachtspunt is wel het blijvend voldoen aan de hoge kwaliteitseisen. De inkoper is dan ook scherp op het bewaken van de leveringsprestaties en verwerkt inkoopdata tot managementrapportages. De projectleider/projectmanager wordt door hem ondersteund bij het inkopen van verschillende productgroepen (materialen, materieel, diensten en onder-aanneming), e.e.a. toegesneden op de behoeften, tegen optimale inkoopcondities en binnen de kaders van het strategisch inkoopbeleid en afgesloten raamovereenkomsten.
Organisatie
Direct leidinggevende:   niet-vakinhoudelijk leidinggevende
Geeft leiding aan:          niet van toepassing
RESULTAATGEBIEDEN RESULTAATINDICATOREN
1.   Leveranciers- en assortimentsverkenning
Door een proactieve verkenning van de (internationale) markt, het signaleren en interpreteren van ontwikkelingen, kansen, risico’s en bedreigingen is onderbouwd input geleverd voor het:
-     wijzigen, aanscherpen van afspraken, condities met leveranciers;
-     inzetten van alternatieve leveranciers;
-     aanpassing van het assortiment.
-     mate van inzicht in aanbieders en concurrenten;
-     beschikbaarheid van een informatienetwerk.  
 
2.   Voorbereiding contractafsluiting
De leidinggevende is optimaal ondersteund bij het afsluiten van inkoopcontracten met bestaande en nieuwe leveranciers tegen optimale inkoopcondities (beschikbaarheid, kwaliteit, betrouwbaarheid, prijs, juridische kaders, risico’s etc.) via oriëntatie, aanvragen en beoordelen offertes, onderbouwen selectie, voeren van onderhandelingen en toetsen contracten.
-     financiële bijdrage: besparing op inkoop, marktconformiteit prijzen, bijdragen aan promotie;
-     inkoopcondities: geborgde kwaliteit, leverbetrouwbaarheid;
-     tijdig signaleren risico’s en juridische contractuele consequenties;
-     leveranciersspreiding: beperking afhankelijkheid, risicobeheersing.
3.   Contractnaleving
De relatie met leveranciers is gemanaged zodanig dat de operationele performance gewaarborgd blijft en de issues ten aanzien van het waarmaken van inkoopafspraken over leverbetrouwbaarheid, kwaliteit etc. tijdig en effectief worden opgelost.
-     leveranciersprestatie (% naleving SLA);
-     tijdige signalering (dreigende) verstoringen;
  • effectieve afhandeling issues, tijdige escalatie naar leidinggevende.
4.   Rapportage en informatieverwerking
De actualiteit van relevante leveranciersinformatie is geborgd in systemen. De inkoop-performance van leveranciers is gerapporteerd en verantwoord, waarbij inzicht is gegeven in de oorzaak van afwijkingen ten opzichte van afspraken en relevante ontwikkelingen, trends zijn benoemd en onderbouwd.
-     actualiteit leveranciersdata;
-     beschikbaarheid, juistheid en volledigheid rapportages;
  • inzicht in oorzaak afwijkingen, ontwikkelingen.
BEZWARENDE WERKOMSTANDIGHEDEN
niet van toepassing
SALARISGROEP 9
 

Functie-eisen en competentieprofiel

Functiefamilie: Staf/management
INKOPER
Kennis en ervaring
-     HBO werk- en denkniveau;
-     kennis van en ervaring met inkoopprocessen;
-     uitgebreide marktkennis en daarbij behorende inkoopcondities en -ontwikkelingen;
-     kennis van overeenkomsten- en aansprakelijkheidsrecht
-     kennis van veiligheid en arbo-instructies en -regelgeving;
-     kennis van privacy wet- en regelgeving.
COMPETENTIES EN GEDRAGSVOORBEELDEN
Integriteit                                                          
Handhaven van sociale en ethische normen in het werk. Vertrouwen wekken in eigen professionaliteit en integriteit.
-     neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen;
-     wordt in- en extern beschouwd als integer;
-     geeft aan als zaken die van hem verwacht worden buiten zijn persoonlijke normen en/of beroeps- en organisatienormen gaan.
Oordeelsvorming
Mogelijke handelwijzen, en de informatie daarover, tegen elkaar afwegen in het licht van relevante criteria. Op basis daarvan tot realistische beoordelingen en keuzes komen.
-     benoemt de consequenties van verschillende alternatieven;
-     geeft aan bij welk alternatief de opbrengsten voor de organisatie optimaal en de eventuele risico’s minimaal zijn;
-     durft na een grondige analyse een duidelijke beargumenteerde voorkeur uit te spreken.
Overtuigingskracht
Ideeën, standpunten en plannen zó overtuigend bij anderen naar voren brengen dat zij, ook na aanvankelijke twijfels, daarmee instemmen.
-     komt met logische en relevante argumenten op het juiste moment (ook in onderhandelingen);
-     is helder en scherp in zijn oordeelsvorming;
-     brengt zijn opvattingen met kracht en ‘impact’.
Samenwerken
Een actieve bijdrage leveren aan het werk voor gemeenschappelijke doelen, ook als dat geen direct persoonlijk belang dient. Daartoe onderlinge communicatie bevorderen.
-     houdt rekening met de gevolgen van acties, initiatieven en besluiten voor anderen;
-     reageert actief en op constructieve wijze op ideeën en acties van anderen;
-     weet effectieve samenwerkingsrelaties aan te gaan, intern én extern.
Voortgang bewaken
Effectief controleren van de voortgang van eigen werk en dat van anderen, met de beschikbare tijd en middelen. Actief instellen en hanteren van daarop gerichte procedures en anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.
-     bewaakt een proces of een project en ontwerpt daartoe toetsbare werkprocedures;
-     controleert eigen werk en/of werk van anderen;
-     vraagt uit eigen beweging om terugmelding of rapportage van anderen.
Dit document (functie-eisen en competentieprofiel) heeft geen invloed op het functieniveau.
 

Beurzen

Congressen & Bijeenkomsten

Evenementen & Incentives

Entertainment

Kennispartners & preferred suppliers