Accountmanager II

Functieprofiel

Functiefamilie: Commercie
ACCOUNTMANAGER II
Context
De accountmanager II komt voor in de standontwerp-, standbouw-, interieurbouw-, rental en evenementenorganisaties en ‑toeleveranciers. De accountmanager II is vooral gericht op het analyseren, opbouwen en onderhouden van (nieuwe) klantrelaties. Hij maakt (maatwerk) contractafspraken over samenwerking, oplevering en servicelevels en coördineert het interne offertetraject om zo de commerciële doelstellingen van de organisatie te realiseren.
 
De accountmanager wordt onderscheiden op drie niveaus. De verschillen tussen de accountmanager I, II en III zijn uitgewerkt in de bijlage met Niveau-onderscheidende Kenmerken (NOK).
Organisatie
Direct leidinggevende:   vakinhoudelijk leidinggevende
Geeft leiding aan:          niet van toepassing
RESULTAATGEBIEDEN RESULTAATINDICATOREN
1.   Accountplan
Vanuit inzicht in de behoefte van de markt/van klanten en inzicht in de planning van beurzen en evenementen is uitwerking gegeven aan een accountplan met concrete commerciële doelen, alsmede een inschatting van de daaraan verbonden activiteiten, opbrengsten en kosten.
  • onderbouwde uitwerking op niveau van individuele klant tot en met markt;
  • aansluitend op doelstelling beschikbaarheid resources (mensen, materiaal e.d.);
  • draagvlak/acceptatie accountplan;
  • tijdige en correcte registratie in het CRM systeem.
2.   Account-/marktbenadering
Bestaande en potentiële accounts: de markt is proactief geanalyseerd, benaderd en geadviseerd, wat heeft geleid tot concrete offertetrajecten en naamsbekendheid in de markt.
-     actieve benadering van (potentiële) accounts;
-     aantal aanvragen voor offertes bij (nieuwe) accounts;
-     naamsbekendheid/reputatie.
3.   Offertetrajecten
In samenwerking met de klant heeft afstemming plaatsgevonden over de (potentiële) samenwerking, waarbij inzicht is verleend in de mogelijke ontwerpen/services en de afspraken (i.s.m. medewerker binnendienst) zijn vastgelegd in de vorm van een offerte met eenduidige afspraken over de levering van het (maatwerk) ontwerp en de services.
-     juiste (maatwerk) oplossingen/kostprijzen;
-     tijdige en juiste opvolging toezeggingen;
  • realisatie van verkoop.
4.   Relatiebeheer
Het relatiebeheer met (potentiële) klanten is effectief vormgegeven met als doel het bestendigen van de relatie en het binden van klanten en daarmee borgen van de klantrelatie (op tenminste 2 niveaus), ook op langere termijn.
-     stabiele klantrelatie met vaste klantcontacten op meerdere niveaus in de klantorganisatie;
-     effectief inspelen op en afhandelen (dreigende) issues;
  • mate waarin klant bereid is adviezen te accepteren;
  • klanttevredenheid.
5.   Marktinformatie
Relevante marktinformatie (ontwikkelingen, bijzonderheden), als input voor bijstelling marktbenadering, productopbouw, commerciële acties etc., is herkend en intern gedeeld.
-     bruikbaarheid, relevantie marktinformatie;
-     tijdig delen van marktkennis;
  • basis voor bijstelling, onderbouwing beleid.
BEZWARENDE WERKOMSTANDIGHEDEN
-     kans op letsel door verkeersongevallen als gevolg van verkeersdeelname.
SALARISGROEP 9
 

Functie-eisen en competentieprofiel

Functiefamilie: Commercie
ACCOUNTMANAGER II
Kennis en ervaring
-     HBO werk- en denkniveau (bij voorkeur commerciële richting);
-     ervaring in een commerciële rol in de tentoonstellingenbranche;
-     kennis van privacy wet- en regelgeving;
-     kennis van veiligheid en arbo-instructies en -regelgeving;
-     kennis van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift.
COMPETENTIES EN GEDRAGSVOORBEELDEN
Klantgerichtheid
Onderzoeken van de wensen en behoeften van de klant en laten zien vanuit dat perspectief te denken en te handelen, rekening houdend met de kosten en baten voor de eigen organisatie.
-     komt met voorstellen die inspelen op de wensen en behoeften van de klant en levert maatwerk;
-     is in staat mee te denken met de (latente) wensen en behoeften van de klant en hierop te anticiperen;
-     maakt duidelijke afspraken met de klant over te leveren prestaties en diensten; houdt zich vervolgens ook aan die afspraken.
Netwerken
Vlot en effectief leggen en onderhouden van contacten met anderen ten dienste van het werk. Zich gemakkelijk in allerlei gezelschap begeven.
-     bezoekt gelegenheden waar hij de kans ziet om te netwerken;
  • initieert ontmoetingen met relaties die van pas kunnen komen bij het realiseren van doelstellingen;
-     kent de belangrijkste spelers/partijen die impact hebben in het vakgebied/beleidsterrein.
Ondernemerschap
Signaleren van zakelijke mogelijkheden, deze zelf actief beïnvloeden en daarbij verantwoorde risico’s durven nemen.
-     kent de ontwikkelingen op de markt en de sterktes en zwaktes van concurrenten;
-     bepaalt op eigen kracht, op basis van eigen verbeeldingskracht en inzicht, welke richting hij uit moet gaan;
-     combineert visie met hoge actiegerichtheid.
Overtuigingskracht
Ideeën, standpunten en plannen zó overtuigend bij anderen naar voren brengen dat zij, ook na aanvankelijke twijfels, daarmee instemmen.
-     krijgt anderen zodanig enthousiast voor zijn opvattingen (samenwerking/ontwerp), dat zij die opvattingen overnemen en uitdragen;
-     weet anderen te overtuigen van zijn argumenten;
-     kan de eigen inzichten overbrengen aan collega’s vanuit andere vakgebieden.
Resultaatgerichtheid
Handelingen en besluiten richten op het daadwerkelijk realiseren van beoogde resultaten.
-     signaleert kansen om het gestelde doel te bereiken en speelt hier actief op in;
  • komt aan de hand van de verzamelde gegevens en informatie tot een voorstel of een idee voor een oplossing;
-     zet zich waarneembaar in om de gestelde commerciële doelen te realiseren.
Dit document (functie-eisen en competentieprofiel) heeft geen invloed op het functieniveau.
 

Beurzen

Congressen & Bijeenkomsten

Evenementen & Incentives

Entertainment

Kennispartners & preferred suppliers