Functiefamilie: Staf/management
TEAMLEIDER II | |
Context De teamleider II komt voor in de standontwerp-, standbouw-, interieurbouw-, rental en evenementenorganisaties en ‑toeleveranciers. In de organisatie worden drie ‘managementlagen’ onderscheiden. De aansturing is georganiseerd vanuit de directie (strategisch niveau), het management draagt zorg voor het tactisch niveau. De teamleiding realiseert de operationele (homogene/eenduidige processen. De teamleider II is gericht op het coördineren en aansturen van de operationele processen en realiseren van de operationele resultaten met inzet en betrokkenheid van medewerkers. Er is sprake van samenhang met aanpalende deelprocessen c.q. impact op primaire dienstverlening (ook in interactie met externen). De kans op verstoring vergt snelle (re)actie in verband met impact op andere deelprocessen c.q. (externe) dienstverlening. Oplossingen zijn veelal bekend, gestandaardiseerd, of met enige flexibiliteit hanteerbaar. De teamleider wordt onderscheiden op drie niveaus. De verschillen tussen de teamleider I, II en III zijn uitgewerkt in de bijlage met Niveau-onderscheidende Kenmerken (NOK). |
|
Organisatie Direct leidinggevende: vakinhoudelijk leidinggevende Geeft leiding aan: ca. 5-10 medewerkers |
|
RESULTAATGEBIEDEN | RESULTAATINDICATOREN |
1. Input planvorming Vanuit inzicht in ontwikkelingen en prestaties van het eigen team is input geleverd aan de planvorming voor de afdeling. |
- input basis voor menings-/besluitvorming; - acceptatie, draagvlak voor teamplan. |
2. Operationeel resultaat De operationele processen binnen het eigen team zijn effectief aan- en bijgestuurd, zodanig dat de beoogde resultaten voor productiviteit, dienstverlening, kwaliteit en budget daadwerkelijk zijn gerealiseerd. |
- realisatie operationele KPI’s eigen proces; - effectieve bijsturing bij (dreigende) afwijking. |
3. Operationele randvoorwaarden De operationele randvoorwaarden (processen, procedures, middelen, systemen, instructies, bezetting e.d.) voor een ongestoorde voortgang en effectieve uitvoering van het operationeel proces zijn beschikbaar, ook voor specifiek toegewezen (eenduidige) aandachtsgebieden. |
- minimalisatie aard/omvang procesverstoringen door optimalisatie operationele randvoorwaarden. |
4. Verbetering & optimalisatie Vanuit inzicht in ontwikkelingen en structurele verstoringen is inhoudelijk en organisatorisch bijgedragen aan de uitwerking en implementatie van verbeteringen in het operationeel (deel)proces, ook voor specifiek toegewezen aandachtsgebieden. |
- input basis voor menings-/besluitvorming; - inhoudelijke bijdragen aan uitwerking aansluitend op vraag-/probleemstelling; - effectieve implementatie in operationeel proces. |
5. Leidinggeven De in- en externe medewerkers zijn effectief aan- en bijgestuurd, zodat de resultaatbijdragen, ontwikkeling, betrokkenheid en motivatie van medewerkers optimaal benut is. |
- feitelijke bijdragen, ontwikkeling medewerkers t.o.v. afspraken; - motivatie en betrokkenheid medewerkers. |
6. Rapportage & verantwoording De operationele resultaten van het team zijn intern gerapporteerd en verantwoord, waarbij inzicht is gegeven in de oorzaak van afwijkingen t.a.v. KPI’s, normen en budget. |
- beschikbaarheid rapportages; - inzicht in resultaten en oorzaak van afwijkingen. |
BEZWARENDE WERKOMSTANDIGHEDEN | |
niet van toepassing | |
SALARISGROEP 8 |
Functiefamilie: Staf/management
TEAMLEIDER II |
Kennis en ervaring - HBO werk- en denkniveau; - kennis van het operationele proces en inzicht in factoren van invloed op effectiviteit van het operationeel proces; - ervaring met operationeel leidinggeven; - enige jaren relevante werkervaring in een soortgelijke functie; - kennis van veiligheid en arbo-instructies en -regelgeving. |
COMPETENTIES EN GEDRAGSVOORBEELDEN |
Communiceren Ideeën en informatie in heldere en concrete taal communiceren, zodanig dat de essentie bij anderen overkomt en wordt begrepen. - gebruikt de taal die aansluit op de doelgroep en weet hierin gepast te differentiëren; - reageert constructief op wat wordt gezegd/gevraagd; - verifieert of de overgenomen en verstrekte informatie klopt en is begrepen. |
Klantgerichtheid Onderzoeken van de wensen en behoeften van de klant en laten zien vanuit dat perspectief te denken en te handelen, rekening houdend met de kosten en baten voor de eigen organisatie. - stelt het belang van de klant centraal en blijft tevens doelmatig en doelgericht; - komt met voorstellen die inspelen op de wensen en behoeften van de klant en levert maatwerk; - toetst of aan verwachtingen, wensen of behoeften is voldaan, opent de mogelijkheid tot correctie of vraagt om suggesties voor verbeteringen. |
Leidinggeven Richting en sturing geven aan een medewerkers. Samenwerkingsverbanden stimuleren, tot stand brengen en handhaven om een beoogd doel te bereiken. - stemt de resultaten van individuen op elkaar af opdat de gemeenschappelijke doelstelling gehaald wordt; - zet beschikbare middelen (geld, tijd, mensen) effectief en efficiënt in; - overziet de projectstromen en -doelen en bepaalt de afgeleide doelen voor het team. |
Plannen en organiseren Op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en benodigde acties, tijd en middelen inzetten om de gestelde doelen te kunnen bereiken. - schept randvoorwaarden om effectief en efficiënt te kunnen functioneren; - stelt duidelijke doelstellingen vast voor taken van anderen, geeft aan wat verwacht wordt ten aanzien van het te bereiken resultaat; - houdt zich aan de afgesproken deadlines, oplevertermijnen en tijdige beantwoording van vragen. |
Resultaatgerichtheid Handelingen en besluiten richten op het daadwerkelijk realiseren van beoogde resultaten. - komt aan de hand van de verzamelde gegevens en informatie tot een voorstel of een idee voor een oplossing; - bereidt zich goed voor op te leveren prestaties; - ziet kansen en uitdagingen in plaats van problemen. |
Dit document (functie-eisen en competentieprofiel) heeft geen invloed op het functieniveau.