Stel een klachtenregeling en klachtencommissie op
Goed omgaan met incidenten rond ongewenst gedrag kan knap lastig zijn. Situaties zijn vaak niet zwart-wit. Een incident? Kom daar na een paar weken nog eens op terug en sta open voor feedback. En geef medewerkers (en daders) bij ernstige incidenten de kans om een formele klacht in te dienen als ze vinden dat de afhandeling niet goed is gegaan. Stel hiervoor een (wettelijk verplichte) klachtenregeling en klachtencommissie op.
Een klachtenregeling is deel van het beleid ongewenste omgangsvormen. Met een klachtenregeling wordt een formele mogelijkheid geboden om een onbevredigende situatie te bespreken, eventuele misverstanden weg te nemen en bij te dragen aan een rechtvaardige behandeling. In eerste instantie wendt de betrokkene zich met zijn melding /klacht tot de vertrouwenspersoon. Mocht er in deze informele sfeer niet tot een oplossing gekomen kunnen worden, dan kan er een beroep worden gedaan op de Klachtencommissie.
Zo pak je het aan
Stel een klachtenprocedure ongewenst gedrag op met een klachtenregeling- en klachtencommissie
Maak de klachtenregeling ongewenst gedrag bekend bij de medewerkers
Een procedure kan er als volgt uitzien:
Stap 1: Bespreken
Aanspreken van collega op ongewenste omgangsvormen
Doel: samen tot een aanvaardbare werksituatie komen
Stap 2: Melding
Bij de leidinggevenden; registratie door de leidinggevende
Stap 3: Hulp inschakelen
Van een vertrouwenspersoon
Doel: advies en begeleiding naar bemiddeling
Stap 4: Klacht
Oplossing niet naar tevredenheid: schriftelijke klacht bij Klachtencommissie
Doel: bemiddeling en oplossing
Stap 5: Onderzoek
Hoor en wederhoor door Klachtencommissie
Doel: vaststellen gegrondheid klacht conform uitgangspunten en gedragscode werkgever
Stap 6: Uitspraak
Directie doet uitspraak en neemt maatregel(en); partijen zijn gebonden aan uitspraak
Doel: klacht is opgelost
Gelukkig kunnen medewerkers vaak, met hulp van de vertrouwenspersoon, een incident goed oplossen. Maar soms is het gedrag zo ernstig, dat het nodig is een officiële klacht in te dienen door gebruik te maken van de klachtenregeling.
Wat is een klachtenregeling?
Een klachtenregeling is een procedure die medewerkers in staat stelt een officiële klacht in te dienen wegens ongewenst gedrag. Hierin staat de procedure beschreven die gevolgd wordt om een klacht in te dienen en waarin vervolgacties gewaarborgd zijn, zodat deze klacht met de juiste zorgvuldigheid wordt behandeld.
Wat is een klachtencommissie?
De klachtencommissie is deskundig en onafhankelijk en kan bemiddelen om tot een oplossing van de klacht te komen, of een uitspraak te doen over het al dan niet gegrond zijn van een klacht.
informatie over de klachtencommissie van ArboNed.nl