10 gouden regels om social media effectief te gebruiken

01-4-2013

Als ondernemer kun je met social media bij een grote groep mensen jouw bedrijf onder de aandacht brengen. Maar gooi niet alle informatie op Facebook, Twitter of LinkedIn. Denk goed na voordat je verzendt.

Het lijkt zo makkelijk. Je maakt een Facebook- of Twitterprofiel aan en kunt aan de slag om je product of dienst bij vrienden en volgers onder de aandacht te brengen. Maar werkt het wel zo?

Gouden regels
Gebruik social media niet door in het wilde weg te twitteren, of even snel een filmpje online te gooien. Denk goed na over wat je zendt. Veel ondernemers zetten hun nieuws op Facebook of Twitter, drukken op de knop en dat is het dan. Vraag je liever af: wat zou jij zelf willen lezen van iemand met wie je zaken doet? Met deze 10 gouden regels lukt dat.

Regel 1: Stuur alleen berichten als je echt iets te melden hebt
Te veel berichten op social media gaan over onzin die niemand iets interesseert. Niemand wil bijvoorbeeld weten dat je een offerte aan het typen bent.

Regel 2: Luister heel goed naar je volgers
Wat willen zij van je weten? Zo bouw je aan een gemeenschap door informatie te delen die je doelgroep interessant, leuk of nuttig vindt.

Regel 3: Zorg voor interessante content
Geef bijvoorbeeld praktische tips via Twitter. Zet een filmpje over je productieproces op Facebook. Start discussies, interesseer je voor berichten van (potentiële) klanten en laat zien dat je expertise hebt.

Regel 4: Houd het menselijk
Social media zijn plekken waar mensen elkaar tegenkomen, geen organisaties. Spreek dus als mens tot mens, niet als bedrijf tegen klanten. Houd de sfeer ontspannen, maar houd in je achterhoofd wat je wilt bereiken. Je bent er om zakelijk indruk te maken.

Regel 5: Gebruik social media niet als verkoopkanaal
Mensen gaan voor hun lol naar Twitter en Facebook, niet om snoeihard een nieuwe auto aangesmeerd te krijgen. Doe je daar aan hard selling, dan lopen je volgers en vrienden net zo makkelijk weer weg. Doe aan klantenbinding, niet aan verkoop.

Regel 6: Bind mensen die vinden dat je goed werk levert
Beloon de mensen die jou bijvoorbeeld via Twitter volgen door ze als eerste nieuwtjes te vertellen.

Regel 7: Meet de resultaten
Je bent niet alleen met Facebook bezig omdat je het zo leuk vindt, het moet wel iets opleveren. Meer naamsbekendheid bijvoorbeeld; of een beter imago. Zorg dat je weet of je wordt gelezen. Hebben je acties zin? Wie klikt er op je boodschappen? Waarom volgen mensen jou? Het zijn vragen die je in staat stellen om je social media contacten beter te bedienen.

Regel 8: Be good and tell about it
Social media expert Gaby Arjun Sharma van het bureau Socialize! moest deze regels als startende ondernemer zelf ook leren. “In het begin gaan vrienden en familie je wel volgen, maar dan… Ik dacht ook: nu gaat het wel lopen. Maar daarvoor moest ik wel in actie komen. Nu vraag ik mijn netwerk om mijn berichten weer met hun vrienden te delen. Zo wordt mijn bereik steeds groter.”

Regel 9: Zorg voor samenhang tussen social mediaplatformen
Attendeer je volgers op Twitter dat je op Facebook iets interessants hebt gezet. “Staar je overigens niet blind op het aantal reacties”, waarschuwt Arjun Sharma. “Het aantal likes zegt meer. Niet iedereen neemt namelijk de moeite om te reageren.”

Regel 10: Vergeet de echte wereld niet
Een online netwerk bestaat niet zonder een offline netwerk. Als je zonder netwerk start op social media kun je niet verwachten dat het stormloopt op internet. Ga er dus op uit, word lid van zakelijke netwerken en laat je gezicht zien op relevante bijeenkomsten in jouw sector en regio.

Bron: MKB-Nederland

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers