AVG: mag ik nog aan digitale marketing doen?

08-6-2018

In de week voor 25 mei, de ingangsdatum van de AVG, liepen mailboxen vol met berichten van uiteenlopende bedrijven die om toestemming vroegen om je te mogen blijven benaderen. Logisch of onnodig?

De wetgever maakt onderscheid tussen gewone direct marketing (bellen en post sturen) en digitale direct marketing (via e-mail, Facebook, LinkedIn of sms). Bij gewone direct marketing is er vooraf géén toestemming nodig van degene die wordt benaderd, maar je moet wel altijd uitleggen waarom er contact is opgenomen, met welke organisaties je de persoonsgegevens gaat delen en wat de rechten zijn om bezwaar te maken.

Voor digitale direct marketing gelden strengere regels; hiervoor moet altijd vooraf toestemming worden gevraagd. Dit was ook vóór 25 mei al het geval. Frankwatching schreef een handig artikel over hoe je op een juiste manier je toestemming verkrijgt en vastlegt. Een hele belangrijke uitzondering hierop; digitale reclame, nieuwsbrieven of gewone mailingen naar bestaande klanten kun je blijven versturen, zolang maar in elk contact duidelijk is hoe iemand zich kan afmelden.

Meer weten over de AVG en hoe CLC-VECTA je kan helpen AVG-proof te worden? Neem contact op met Dineke Philipse, Leden- en Sponsorzaken CLC-VECTA.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers