Internationaal congres ‘ETA 2013’ levert Leiden circa € 1,3 miljoen op

28-9-2013

Leiden vormde onlangs het decor voor het ‘37thAnnual Meeting of the European ThyroidAssociation’ (ETA) waar 900 schildklierspecialisten uit heel Europa elkaar ontmoetten. Dit congres heeft naar schatting circa € 1,3 miljoen voor Leiden opgeleverd.

Het ‘hosten’ van (inter)nationale verenigingscongressen heeft een tweeledig effect. De stad vergroot de naamsbekendheid als plaats waar op het vakgebied ontwikkelingen van importantie plaatvinden. Goed voor de profilering van de stad als kennisstad en Universiteitsstad. Leiden bevestigt met de organisatie van dit congres opnieuw haar reputatie als leidende internationale kennisstad. Daarnaast is de congresmarkt economisch gezien lucratief. Deelnemers aan internationale congressen besteden gemiddeld tussen de € 300,- en € 400,- per dag. Het gaat dan om bestedingen in de hotels, de horeca, de musea, detailhandel, vervoer, etc. Naast congresdeelnemer zijn ze ook potentieel toekomstige toeristen in het hogere segment, met een voorliefde voor cultuur.

Het congresprogramma combineerde keynote presentaties in de grote zaal van de Stadsgehoorzaal met diverse parallelsessies door de rest van het gebouw, postersessies in de rondgangen en een beursvloer in de imposante Breezaal. Tevens vond er een parallelsessie plaats in de Waalse kerk.

Het goed verlopen van dit congres in Leiden is mede te danken aan twee Leidse Professional CongressOrganizers (PCO’s): Evenementenbureau Universiteit Leiden en Boerhaave Nascholing. Zij hebben zitting gehad in het nationale organisatie comité van dit congres en hebben de organisatie van het congres vanuit Leiden in goede banen geleid.

Sociale programma
Het congresprogramma bood eveneens ruimte voor ontspanning zoals een welkomstreceptie in de imposante Hooglandse Kerk, een galadiner in het Rijksmuseum voor Oudheden, varen door Leiden en een party in het Scheltema Complex.

Congresmarketing
Leiden Marketing zet komende jaren extra in, samen met een aantal lokale partners, om (inter) nationale wetenschappelijke associatiecongressen naar de stad te halen. Met lead-genererend onderzoek, acquisitie, actief accountmanagement en adequate ondersteunende middelen, waaronder bidbook-service en het faciliteren van site-inspecties, wordt een slagvaardige propositie neergezet, ondersteund met de portal leiden.nl.

Bron: CongresWereld

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers