Onderzoek: Face-to-face meetings beste format om nieuwe ideeën te genereren

28-1-2014

Uit wetenschappelijk onderzoek van de IMEX Group in samenwerking met de Meetology ® Group is gebleken dat face-to-face bijeenkomsten aanzienlijk meer effect opleveren dan virtuele meetings, als het gaat om het genereren van creatieve ideeën.

Tijdens de IMEX beurs in Frankfurt afgelopen jaar zijn Meetology ® Laboratorium experimenten gehouden. De uitkomsten tonen duidelijk aan dat face-to-face samenwerken meer ideeën oplevert, die ook nog eens van een (licht) hogere kwaliteit zijn én een grotere verscheidenheid aan ideeën bieden. Dit in vergelijking met het uitvoeren van diezelfde taak via telefoon of via een videoverbinding.

Dr. Paul Redford, Consultant Psycholoog en leider van het onderzoek, over de eerste resultaten: "Wanneer je een nieuw experiment uitvoert heb je altijd de zorg dat je uiteindelijk niets vindt dat statistisch relevant is. Je hoopt er natuurlijk op, maar over de data en uitkomsten heb je geen controle. Daarom was ik oprecht verbaasd dat onze Meetology ® Laboratorium experimenten tijdens IMEX zulke heldere en stevige resultaten opgeleverd hebben. Een face-to-face ontmoeting tussen twee mensen die elkaar niet kennen resulteerde in meer creatieve ideeën dan de andere twee methoden. Uit de statistieken blijkt een significant verschil in het aantal gegenereerde creatieve ideeën, een marginaal maar opmerkelijk verschil in de kwaliteit van die ideeën en ook een grotere verscheidenheid van de geproduceerde ideeën. Deze resultaten waren des te meer opmerkelijk gezien het feit dat de deelnemers niet altijd dezelfde taal deelden en elkaar niet noodzakelijkerwijs kenden voor het experiment."

30% meer ideeën
Het experiment werd wetenschappelijk bedacht door de Meetology ® Group, een partner van IMEX, om de vraag "Levert face-to-face ontmoeten meer creativiteit op ten opzichte van virtuele vergaderingen?" te testen. Omdat de meeste vergaderingen enige discussie van gedachten, ideeën of creatieve oplossingen bevatten, besloten IMEX en de
Meetology ® psychologen dat het de moeite waard was om te proberen de factoren te begrijpen die van invloed zijn op het genereren van ideeën en creatieve probleemoplossing. Succes op deze vlakken is van fundamenteel belang voor gezonde organisaties. De resultaten tonen aan dat, gemiddeld genomen, de face-to-face deelnemer koppels 30% meer ideeën genereerden dan de virtuele paren. Vergelijkbare resultaten waren er ook voor het maximale aantal ideeën dat elk paar genereerde. In de face-to-face setting was het hoogste aantal ideeën gegenereerd door elk paar 29, en dat was 50% meer dan het aantal ideeën dat via de voice-only meetings tot stand kwam en zelfs 70% meer dan bij de videoconference-groepen.

Uitkomsten van groot belang voor organisatoren
Volgens Carina Bauer, CEO van de IMEX Group, zijn de uitkomsten erg interessant voor de hele bedrijfstak en "de gevolgen zijn verstrekkend voor organisatoren van meetings en events, en dan in het bijzonder degenen die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van toekomstvisie en strategie. En zoals bij veel onderzoeken blijven we natuurlijk zitten met een hoop vragen, die uitnodigen tot verder onderzoek. Deze resultaten suggereren echter, dat bedrijven en organisaties die behoefte hebben aan een grote hoeveelheid frisse, nieuwe ideeën er het beste aan doen om medewerkers, stakeholders of klanten fysiek bij elkaar te brengen in één ruimte. Dit levert meetbaar meer op dan virtuele meetings. Hiermee worden zeker geen andere methoden in diskrediet gebracht, maar wanneer creativiteit of innovatie de doelstelling is, dan is face-to-face samenwerking het meest effectief en productief."

Bewijs geleverd
Jon Bradshaw, CEO van de Meetology ® Group voegt er aan toe: "De meeting industrie kan nog veel leren van de wereld van de psychologie en gedragswetenschappen. Hoe mensen zich gedragen is direct gerelateerd aan de uitkomst van de bijeenkomst en ons team vond dit experiment fascinerend om uit te voeren. Hoewel we in de meeting industrie altijd al beweren dat face-to-face ontmoetingen de beste oplossing zijn, hebben we dankzij dit experiment nu ook een bewijs hiervoor. Maar zoals gezegd, leverde het onderzoek ook weer nieuwe vragen op en we kijken er al naar uit om samen met IMEX nog dieper in deze materie te duiken."

Het volledige Meetology Laboratory rapport kan je gratis downloaden.

Bron: IMEX / CongresWereld

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers