Standbouwer A-Booth doet pilot met elektrisch vrachttransport naar Jaarbeurs en RAI

20-9-2023

Zoals in veel branches is ook in de wereld van beurzen en congressen verduurzaming een actueel onderwerp. Organisatoren zetten in op gebruik van modulaire systemen, deelnemers worden aangezet tot reizen per trein, en aan toeleveranciers worden eisen gesteld ter beperking van de CO2-uitstoot en gebruik van recyclebare materialen. Bij CLC-VECTA lid standbouwer A-Booth uit Oostzaan is die verduurzaming een dagelijks terugkerend onderwerp. Op 20 september doet het bedrijf, samen met partner Vels Transport, een testrit met een elektrische vrachtwagen naar de Amsterdamse RAI en de Utrechtse Jaarbeurs, beide CLC-VECTA leden.

‘In onze bedrijfsvoering zijn we vrij ver met de ontwikkeling van duurzaam beleid. Daarom weten we dat de grootste uitdaging ligt bij transport. Om onze footprint te beperken zullen we daar de komende jaren 100% focus op moeten hebben’, zegt directielid Chris van Dam. A-Booth viert volgend jaar haar 25-jarig bestaan. Al sinds de oprichting, ver voordat duurzaamheid een actueel maatschappelijk thema was, is het bedrijf zich bewust van de impact op het milieu. Al vroeg stapte A-Booth over van houtbouw naar modulaire systemen, omdat deze steeds opnieuw te gebruiken zijn. In de doorontwikkeling van standbouwmateriaal zijn hergebruik van materialen en recyclebaarheid bepalend voor A-Booth: ‘Van de producten die wij inzetten kennen we de herkomst. En als wij het niet meer kunnen gebruiken, weten we op welke manier het gerecycled of hergebruikt kan worden.’

Maar de voorraad standbouwmateriaal is slechts een deel van de bedrijfsvoering. Duurzaamheid beperkt zich niet tot milieu. Het beleid bij A-Booth richt zich op alle aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘We hebben door een extern bedrijf een scan laten doen om te kijken waar we staan. Dat heeft tot helder inzicht geleid waarop we nu ons beleid baseren ten aanzien van people, planet en good governance.’

Op gebied van milieu nam A-Booth in 2011 al de beslissing om van het gas af te gaan bij de bouw van het bedrijfspand in Oostzaan. Recent is besloten de bestaande zonnepanelen uit te breiden met nog eens 500. ‘Om onze footprint te verkleinen zijn we bezig met de elektrificatie van ons transport. Driekwart van onze uitstoot wordt veroorzaakt door transport van mensen, maar vooral materialen. De elektrificatie van ons wagenpark in de komende drie jaar is een cruciale stap, en ook ons vrachttransport zullen we moeten verduurzamen. Samen met onze transportpartner Vels Transport uit Oostzaan doen we
daarom een testrit naar twee van onze belangrijkste locaties, die bovendien binnenstedelijk liggen en dus vanaf 2025 niet meer bereikbaar zijn voor vrachttransport met dieselmotoren’. Zowel de Jaarbeurs als de RAI liggen binnen het bereik van elektrisch transport, dat zich momenteel beperkt tot 300 tot 400 kilometer’.

Beperkende factoren voor elektrisch transport zijn de prijs van de trucks (twee keer zo duur als een vergelijkbare truck met dieselmotor), en de capaciteit van het stroomnet. Ook A-Booth ziet die beperkingen, maar is er van overtuigd dat de ontwikkeling naar duurzaam onomkeerbaar is. ‘Als ondernemers zijn wij gewend dat niet alles vanzelf gaat en dat we soms drempels te overwinnen hebben. Maar juist om die reden denken we dat het nuttig is om vast ervaring op te doen en uit te vinden waar we tegenaan lopen bij de verdere verduurzaming van ons bedrijf’.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers