‘Efteling meest inspirerende merk van Nederland’

19-9-2011

De Efteling wordt door Nederlanders als het meest inspirerende merk van Nederland gezien, gevolgd door IKEA, Apple, Albert Heijn en Samsung. Inspirerende merken onderscheiden zich door hun visie, track record, productinnovaties en producten. Merken met een positieve boodschap en tastbare proposities doen het goed. Merken blijven vooral gebruiksartikelen, relaties blijken moeilijk te bouwen. Dit blijkt uit de Inspirational Image Index ‘11 van Synergie, Stadspeil en MindWorld, onderzocht onder ruim 1.450 respondenten.

Inspiratie fundament sterke merken
Synergie |identiteit- & merkstrategie en MindWorld onderzochten in augustus 2011, onder een representatief panel van ruim 1.450 mensen, wat merken inspirerend maakt en welke merken hierop het hoogst scoren. Het onderzoek leverde 4 pijlers op van inspirerende merken: authenticiteit (visie en optimisme), een track record & innovaties, aantrekkelijke producten en een relatie met doelgroepen.

Efteling meest inspirerende merk van Nederland
'Positief, concreet en tastbaar, ontsnappen aan pessimisme', het typeert volgens de onderzoekers de behoeften van onze tijdsgeest na een periode van degelijkheid en betrouwbaarheid. 'We zien dan ook dat de meest inspirerende merken inspelen op verbeeldingskracht en een positieve, concrete boodschap hebben. Dit geldt voor de Efteling (Ravelijn, Winterefteling) en IKEA (design your own life). Apple verwerkt dit traditioneel in haar producten.'

Facebook, Groupon en ING winnaars
'Lager in de ranking vallen enkele merken op. Jonge merken als Facebook en Groupon zitten dicht tegen de top10 aan, Hyves is binnen deze categorie de grote verliezer. Dat blijkt ook in de praktijk: Facebook trekt maandelijks in Nederland al meer bezoekers, een verschil dat het komend jaar snel zal groeien. Opvallend is dat ING hoger scoort dan de Rabobank, waar de Rabobank als stabiele bank de winnaar was na de crisis. De producten van de ING maken het verschil. Rabobank benadrukte recentelijk vooral haar corporate visie (de bank met ideeën) en scoort vooral op visie.'



De top 15. De volledige ranking vind je deze week in MarketingTribune 15 en op de website van Synergie.

Over het onderzoek
'Letterlijk betekent inspiratie ‘inademing van lucht of ideeën’. Inspiratie creëert openheid ten aanzien van ervaringen en het resulterende goede gevoel houdt lang aan. Inspiratie maakt doelgroepen ontvankelijk voor producten en uitingen. Het is aannemelijk dat toekomstige sterke merken vandaag het meest inspirerend zijn. Daarom voerden Synergie en MindWorld een serie van vier onderzoeken uit naar wat merken inspirerend maakt en welke merken het meest inspirerend zijn. In totaal deden ruim 1.450 respondenten mee aan de onderzoeken', aldus de onderzoekers.

Bron: MarketingTribune

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers